Reklamer på de sociale medier er kommet langt på en forholdsvis kort periode. Da Facebook lancerede reklamer i maj 2005, kunne ingen have forudsagt, at sociale mediers reklameindtægter ville blive anslået at nå $ 8,4 milliarder i 2015, bare ti år senere.
Online annoncering er et naturligt valg for mange virksomheder, og udgør også en stigende del af marketingbudgettet. Search og display har efterhånden fundet deres plads, men der er stadig en tendens til at de sociale medier er underprioriteret på medieplanerne.
Reklamer på de sociale medier er specielt egnet til at finde nye potentielle kunder ved, at anvende brugenes frivilligt opgivede oplysninger til at identificere deres interesser. I stedet for reaktivt at målrette sin annoncering, på baggrund af adfærden, skal man bruge de sociale medier til proaktivt at eksponere brugerne, før de selv starter købsrejsen. Når interessen er vækket, vil mange af de andre online discipliner tage brugerne i hånden og følge dem til dørs.
En anden fordel ved de sociale medier er, at annonceringen ikke aktiveres via pixels. Det vil sige, at det ikke er muligt at anvende en adblocker. I Danmark anslås det, at det er ca 21.5% der anvender en adblocker. Vil du vide mere om adblocking så læs mere her
Data er nøglen til den effektive annoncering. Brug de 3 målretningsmetoder
Fordi de sociale netværk samler store mængder brugeroplysninger, er de i stand til at målrette deres brugere mere præcist end mange andre online platforme. Hvor man ofte ser, at det er demografiske og geografiske variable der segmenteres på, så har de sociale medier åbnet op for at dykke dybere ned i interesser, adfærdsmæssige og kontekst-baserede metoder for målretning. Forskellen ligger i, at det ikke er cookie og affinitetsbetragtning, men er baseret på bruger ID’er.
Herunder ser du 3 af målretningsmetoderne. Disse avancerede målretningsmetoder øger annoncens relevans for brugerne og giver et niveau af personalisering, der ikke er opnåeligt på andre reklame kanaler.
Interessebaseret målretning: Måden hvorpå man rammer sin målgruppe på baggrund af deres selvrapporterede interesser, aktiviteter, færdigheder, grupper/brugere, beskæftigelser, etc. Interesser kan være så generel som en industri (fx bilindustrien), eller så konkret som et produkt (fx Oreos). Denne målretning tilbydes af Facebook, Twitter, LinkedIn og Pinterest.
Tilpasset målretning: Ved at uploade en liste over e-mail adresser, telefonnumre, bruger ID’er eller brugernavne kan man meget specifikt ramme de brugere man ved, der skaber værdi for en. Facebook kalder sit Custom Audiences, mens Twitter kalder det Tailored Audiences. Helt basalt giver det mulighed for at målrette brugere, du kender i forvejen, med særligt målrettede budskaber. Denne målretning udbydes af Facebook og Twitter.
Lookalike målretning: Her handler det om at nå nye brugere der minder om de brugere, der allerede har værdi for ens virksomhed. Ud fra brugernes karakteristika, finder man andre brugere med samme træk. Denne målretning udbydes af Facebook, LinkedIn og Twitter.
Lær af dine erfaringer – og husk at tracking hjælper dig til at arbejde smartere og mere effektivt
Med alle de nye muligheder for at målrette social kampagner, er tracking vigtigere end nogensinde for at retfærdiggøre dit annonceringsbudget. Hidtil har målemulighederne fra de sociale kanaler været kliks og visninger, men det er nu muligt at ligge en lille kode ind på sit website, så de sociale medier kan rapportere på den trafik de sender ind. Det kan typisk være køb af produkt, tilmelding til nyhedsbrev, find forhandler etc. Trackingen hjælper os til hele tiden at blive smartere og mere effektive med både strategi og budget, således at man tydeligt får et billede af din marketing indsats. Hvis din annonce modtager en masse kliks (som du betaler for), men ingen konverteringer, er det en spildt investering.
Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Account Manager, Charlotte Colstrup, Social Media Bureau, charlotte.colstrup@mindshareworld.com