baggrund

I sidste uge løftede Facebook sløret for en ny reklameblok, Product Ads, som led i deres aggressive bestræbelser på at øge annonceindtægterne. Med Product Ads kan annoncører, herunder især detailforretninger, vise tre salgsprodukter via en enkel, dynamisk reklamekarrusel. Alle fremhævede produkter vil have sit eget billede og beskrivelse. Facebooks system kan registrere, hvornår produkterne ikke længere er på lager og stopper derpå med at annoncere dem. De nye blokke svarer til Googles Shopping Ads, som har en lignende funktion, og som har været en stor succes for Google.

Betydninger

Facebook har oplysninger om 1,4 milliard brugeres personlige interesser.  Med så meget førstepartsdata burde detailforretninger, der sælger produkter direkte, kunne ramme deres målgrupper meget præcist. Det bliver specielt interessant på mobilen, som er ansvarlig for over 70% af Facebooks nuværende annonceindtægter, da netop handel fra mobilenheder fortsat vil stige eksplosivt.

Disse annoncer optimeres desuden dynamisk, hvilket betyder, at de vil vise produkter efter brugernes aktivitet og interesser. De tilpasser sig således, at de viser netop det produkt, som brugeren efterspørger hos et brand eller en annoncør. Brands har også mulighed for at fremhæve de produkter, der hyppigt er blevet set på deres websted/mobilapp, eller vise de bedst sælgende produkter.  Den anden fordel for annoncører er således muligheden for dynamisk tilpasning af annoncematerialer for at øge relevansen.

Endelig prioriterer Facebook visuelle elementer i reklameblokken og opfordrer til, at man benytter videoer og fotos. Dette giver mening i lyset af Facebooks forbrugerfokuserede værdier, som er baseret på bedre brugeroplevelser og æstetisk. Den tredje fordel er dermed et meget grafisk baseret annonceformat, som også er led i Facebooks bestræbelser på at konkurrere med Instagram-reklameblokke og de nye videoreklameblokke.

De første tests af produktet har vist positive resultater. Shutterfly oplyser, at klikfrekvensen er steget med 20%. Target fortæller, at annoncerne især har haft succes på mobilenheder, hvor konverteringsprocenten er dobbelt så høj.

opsummering 2

Product Ads er endnu et tegn på, at kampen om klikannoncerne skærpes, og de første resultater viser, at forbrugerne har taget godt imod det. Kampen om de nye produktaktiverede annoncer vil først og fremmest komme til at stå mellem Google og Facebook, med Yahoo og Bing haltende bagefter med kun en lille markedsandel. Facebooks Products Ads har afgjort potentiale til at blive markedsledende, alene på grund af den mængde data, som Facebook har samlet om en betragtelig del af befolkningen. Kort sagt, de har bredde og dybde med i forhold til brugere og data, og de har bevist, at de formår at lancere nye formater med succes.

For annoncører og brands er det en fremragende lejlighed til at prøve dynamiske annoncer, der er udformet til at skabe en mere personlig relation, og som i sidste ende vil øge chancerne for involvering – specielt på mobilen. Hvis disse nye formater bliver udnyttet korrekt, kan de føre til øget salg, direkte eller indirekte gennem detailpartnerskaber.