Er du klar på et nyt marketingår? Indgangen til 2015 betyder også, at et nyt kapital i marketinghistorien er lige rundt om hjørnet. Men hvad betyder det i virkeligheden? Er vi som operatør på marketingarenaen klar til at vende den første side i 2015-bogen? 

Grundbegreberne inden for marketing er naturligvis uændrede, men teknologiens rivende udvikling betyder, at vi står over for en verden, som er under konstant forandring. De marketingfolk som bedst formår at foregribe fremtiden vil unægtelig stå stærkest. Her er 5 udvalgte marketing trends, som kan komme til at spille en afgørende rolle i 2015.

Marketing teknologer bliver en efterspurgt vare

Alle virksomheder tænker digital markedsføring, men burde vi ikke i stedet tænke marketing i en digital verden? I en digital verden bliver fremtidens marketingfolk personer med en stærk digital DNA og teknologiske kompetencer. Specialister som har forståelse for det digitale skred, som indtræffer netop NU. De digitale specialister vil blive integreret i virksomhedernes marketingafdelinger, hvor de vil stå i spidsen for udviklingen af marketingstrategierne.

Programmatiske indkøb indhenter almindelige digitale display indkøb

Det digitale medielandskab er nu mere komplekst end nogensinde før, og det skyldes i særdeleshed indtoget af programbaserede indkøb. Ikke desto mindre, er de kommet for at blive. Hvor programbaserede indkøb for blot et par år siden udgjorde en brøkdel af de samlede digitale indkøb, så vil vi i fremtiden opleve, at de overstiger almindelige display indkøb. De teknologiske fremspring har revolutioneret den digitale mediescene, og det forventes, at det kun drejer sig om tid, inden vi ser lignende tendenser på offline mediegrupper så som TV.

Agility marketing – Et buzzword i 2015

Sociale medier har ændret præmissen for marketing radikalt, da det har formet en ny forbrugertype. Nutidens forbrugere stiller krav, som nødvendiggør handling nu og her. Kortsigtede løsninger bliver konsekvensen. ”Likes”, ”engagement” og ”shares” er blandt de nye (ubrugelige) KPI’er, som er opstået i kølvandet på den sociale medie bølge. De dygtigste marketingfolk forstår at udnytte de mange data, som vi får på den enkelte forbruger, hvilket muliggør real time marketing. Omdrejningspunktet inden for agility marketing er således ikke længere den næste måned eller det næste kvartal – det er den næste time, som er afgørende!

Targeting på tværs af devices

Forbrugeradfærden i dag er præget af multiscreen multitasking, men virksomhederne har endnu ikke helt formået at følge trop. Nødden har for mange virksomheder været hård at knække, men meget tyder på, at billedet vil ændre sig i 2015. Fremskridt indenfor brugeridentifikation, retargeting og lokationsbaseret markedsføring vil påvirke tendensen positivt. Det vil imidlertid ikke ske i det samme tempo, som forbrugerne har lagt for dagen. Derfor vil vi endnu engang stå som tilskuere til virksomhedernes håbløse kamp for at hale ind på forbrugerne.

Gamet ændres for mediebureauerne

Traditionelle medieindkøb er stadig mediebureauernes kernekompetence, men ønsker vi at være kundernes foretrukne strategiske sparringspartner, så er vi nød til at byde nye forgreninger af marketing velkommen. Mediebureauerne er tvunget til at bevæge sig væk fra et koncentreret mediefokus. Forbrugerne er nu i endnu højere grad kommet i rampelyset. 360-graders medieløsninger er i høj kurs, hvilket kræver integration mellem mediebureauets specialfunktioner. Kreativitet, Content Marketing og Big Data er de nye nøgleord, og det skal ligeledes afspejles i medieplaceringerne. MATH MEN æraen er startet.


Optimized-LineVil du høre mere om, hvordan du tackler dine markedsføringsudfordringer i 2015, så tøv ikke med at kontakte mig – Account Manager Line Bro Kusk – på 31 43 54 39 eller på line.kusk@mindshareworld.com

Foto: Josh McGinn