Musik Streaming
Musik er en væsentlig del af ethvert menneskes liv og én af de absolut største kilder til velvære. Vi vurderer musik vigtigere end sex, venner, kæledyr, massage, slik og chokolade og endda større kilde til velvære end shopping. Musik overgås kun af samvær med vores familie. Det var derfor ingen overraskelse, at lanceringen af den gratis musik streaming tjeneste Spotify på det danske marked i slutningen af 2011 fik massiv opmærksomhed. Har vores kærlighed til musik fået os til at streame, og hvad synes vi om reklamer i musikstrømmen? Mindshare har siden 2012 spurgt til mindst 1.000 danskere i alderen 15 til 60 års musik streaming adfærd som en del af den årlige Reklameanalyse.
Udviklingen i de forskellige musik-streamingtjenester har givet CD’en og musiksamlingen på harddisken hård kamp. Fortsat flere danskere anvender Spotify, WIMP, Play, Deezer eller anden app, hvilket gør det til en stadig mere attraktiv mediekanal. Inden længe vil vi i endnu højere grad se annoncører købe intelligent ind på målgrupper, der har en særlig præference for musikgenrer eller specifikke bands/musikgrupper.
Men før virksomhederne for alvor kan målrette markedsføringen via musiktjenesterne kræver det dels, at en kritisk masse af danskerne lytter til deres foretrukne musik via streaming, og at de kan nås gennem tjenester, hvor reklame er integreret som et paid medie på linje med kommerciel radio. Mindshare Reklameanalysen fra 2014 belyser bl.a. denne udvikling – og der er så absolut sket noget, siden vi lavede den i 2013.
Fordobling i daglige brugere
Som det fremgår af illustrationen nedenfor er andelen af de 15-25 årige, der lytter til musik via streaming mindst dagligt steget fra 16 til 30 pct. Altså næsten en fordobling hvor de tilsvarende tal for de 15-60 årige er fra 7 til 12 pct. En udvikling der afslører, at danskerne nu for alvor udnytter den enkle digitale tilgang til millioner af musiknumre. Særligt den unge målgruppe tror på online beats – lige under halvdelen af de 15-25 årige streamer mindst ugentligt.
Udfordrer eller supplement til kommerciel radio?
En afgørende faktor ift. at kunne kommunikere med målgruppen er dog, om de anvender en Free version med indbygget mulighed for eksponering af reklame. Fokuserer vi på den største spiller i markedet, så har Spotify fortsat ca. 60 pct. af streaming-markedet – og af dem har ca. 67 pct. Free versionen i 2014. Stort set samme andel som i 2013, og altså i et niveau hvor det er relevant at overveje ift. sin medieplan. På længere sigt bliver det interessant at se udviklingen i Free vs. Premium andel, efter Spotify besluttede at gøre tjenesten gratis via mobil og tablet – tidligere omtalt her på Mindshare bloggen.
Som Madonna siger; Express Youself og udnyt udviklingen og mulighederne i streamingtjenesterne som medie på en kreativ måde, hvor både lyd og banner spiller sammen. Eller gå hele vejen og involvér en relevant kunstner i et content-samarbejde, hvor virksomhedens brand får lidt rock’n’roll status og kan profitere af den stadig større interesse der er for at lytte til musik via pc, tablet og mobil.