Hos Mindshare har vi netop bestilt et par Oculus Rift VR briller (Developer Kit 2 versionen) og kan slet ikke vente til at de bliver shippet. Vi ser en række spændende muligheder i form af at lave virtuelle showrooms, prøvekørsler, besøg på rejsedestinationer, interaktive filmtrailers mv. for vores kunder. For at få afløb for bare en lille smule af vores begejstring har vi skrevet lidt mere om Oculus her, og vi lover at vende tilbage med mere når brillerne lander i august måned.

Facebook forvirrede for nylig hele branchen med den uventede overtagelse af virtual reality-specialisterne Oculus VR for 2 milliarder USD. Opkøbet virker meget ulig Facebooks seneste teknologiinvesteringer som f.eks. WhatsApp. Der er ingen åbenlys markedsføringsmulighed, ingen etableret brugerbase at udnytte og ingen værdifulde patenter. I stedet ser det ud til, at Facebook endelig spenderer en del af formuen på at realisere Mark Zuckerbergs fremtidsvision, hvor vi skal komme til at “opleve det umulige”. Og Facebook kunne umuligt have valgt et bedre sted at starte.

Med børsintroduktionen fik Facebook råd til at foretage dristige opkøb som dette. Men som børsnoteret teknologigigant må de også finde sig i at være under lup, hvad fremtidsmulighederne angår. Facebook har forsvaret sig mod den lurende kritik med købet af WhatsApp og et mislykket bud på Snapchat. Virksomhedsopkøbene trak overskrifter i medierne, men virkede ikke synderligt visionære. De blev snarere tolket som en vis form for desperation i en virksomhed, der ønsker at gøre rygter om manglende evne til at fastholde de flygtige teenagere til skamme. Med købet af Oculus skimter vi et helt anderledes Facebook – en virksomhed med langt større selvtillid, der ikke lefler for den offentlige mening men derimod går målrettet efter Zuckerbergs egen vision.

Det er ikke helt tydeligt, hvordan Facebook i første omgang ønsker at udnytte Oculus. De første gætterier går på spiluniverser eller virtuelle “mødesteder”, men begge dele ville indebære, at Facebook skulle bevæge sig temmelig langt ud over sin komfortzone. Faktisk er det en umulig opgave at forudsige fremtiden for Oculus, for den afgøres slet ikke af Facebook. Den afhænger af de titusinder af udviklere og hardwarevirksomheder, der ser et potentiale til at opfylde deres egne visioner. Og store visioner er der nok af – simuleret skydiving, berøringsrespons eller “trædemøller”, hvor man kan tage en fysisk gåtur i en virtuel verden. Det vigtige for Facebook er, at de nu er en del af hele den innovationsproces.

I den forstand er det nok ikke en hardwarevirksomhed som Nest, men snarere et åbent netværk som YouTube, der er relevant at sammenligne med overtagelsen af Oculus. Google høster stor anerkendelse for den innovation og indholdsudvikling, der sker via YouTube, og på samme måde får Facebook mulighed for at udvikle sit brand blot ved at skabe et miljø, der i sin natur er innovativt. Og når det netværk vokser, får Facebook adgang til mere indhold, flere data og i sidste ende større reklameindtægter.

For annoncørerne er Oculus økosystemet helt ukendt land, og Facebooks overtagelse kan meget vel skabe guldgravertilstande. De dovne vil nok læne sig tilbage og vente, til Facebook har udstukket den korteste vej til økonomiske fordele. Men helt realistisk ligger traditionelle annonceringsmuligheder på Oculus flere år ud i fremtiden. De fremtidsorienterede virksomheder bør agere som innovatører frem for at vente på de andre. Mulighederne for proprietær udvikling er enorme – virtuelle udstillingslokaler, distanceture og personligt tilpassede miljøer. Virtual reality er den mest fordybende brugeroplevelse, som udviklerne aktuelt kan udnytte, og takket være visionen bag Oculus og Facebooks dybe greb i lommen får forbrugerne muligvis endelig lov til at opleve det umulige.

 

Her leger vi med Developer Kit 1 udgaven af Oculus Rift. Glæd jer til part 2…

Oculus5Oculus1