Siden den blev introduceret i april 2010 har Facebooks Like-knap – eller den fordanske udgave ’Synes godt om’ – fungeret som en slags godkendelse på Facebook. Senere blev knappen udvidet til at omfatte tredjemandssider, så disse også kunne få glæde af trafik fra Facebooks enorme netværk. Nu introducerer Facebook så en ny knap i deres univers via funktionen Collections.
Den sociale ønskeliste
Integrationen i Facebook af Spotify og andre apps som The New York Times giver brugerne mulighed for at vise, hvad de ‘lytter til’ og hvad de ‘læser’. Dette indhold kommer automatisk frem i din Ticker og er synligt for dine venner (medmindre du fravælger det). Facebooks nyeste tilbud er ’Collections’ – en form for ønskeliste-service, som pt. beta-testes hos 7 annoncører i USA, hvor man nu også kan vise hvad man gerne vil have.
Collections giver brugerne mulighed for at oprette en ‘ønskeliste’ af produkter, som vises i deres tidslinje. Som et led i beta-testen ser Facebook på, om brugerne reagerer bedst på en knap kaldet ‘collect’, ‘want’ eller ‘like’ (udover den allerede eksisterende like-knap), og om ønskelisterne skal deles med venner og venners venner eller bare venner. En ting er helt sikkert – og det er det interessante – nemlig at ønskelisterne vil indeholde links til at købe produkterne på detailhandlernes e-handelssider.
Gratis funktion – indtil videre
I øjeblikket er denne service et gratis tilbud, og Facebook får ikke nogen andel af eventuelt salg. Collections produkter vil kun blive vist til venner eller venners venner, som har ‘syntes godt om’ Facebook-siden for dette produkt, og Collections opfordrer dermed forsat brands til at investere i opbygningen af deres kundebase via produktsider.
Det interessante ved Collections er at det tilbyder en måde at socialisere e-handelsoplevelsen på og dermed måske åbner op for ny indtjening for brands i fremtiden. Det giver samtidig brands og detailhandlere muligheden for at få større indsigt i deres sociale ROI. Brands kunne for eksemspel søge at udnytte Collections ved at belønne brugere, som ’collect’er’ (samler) deres produkter, med et introduktionstilbud eller et gavekort.
Med Collections tager Facebook et kæmpe skridt frem mod socialiseringen af online handel – den såkaldte social commerce. Indtil videre står det dog endnu uklart hvordan det endelige produkt kommer til at se ud, og det bliver spændende at følge Collection, der dermed føjer endnu en dimension til Facebooks muligheder for brands.