Google+ sider

Det har indtil nu været forbeholdt privatpersoner at benytte Googles sociale netværk Google+, men i denne uge åbnede Google endeligt op for +Sider til virksomheder, produkter mm.  Siderne er den direkte pendant til Facebook fanpages, eller Facebooksider, som de hedder i dag. Dette er et naturligt og længe ventet træk fra Google i kampen om fremtidens dominerende sociale platform.

For virksomheder og brands giver Google+ sider mulighed for endnu et kontaktpunkt med deres kunder og forbrugere, der har interesse i at følge dem. Umiddelbart minder +sider utroligt meget om +profiler. Næsten alle de samme funktioner er tilgængelige, herunder deling af video, billeder og links. Der er dog nogle væsentlige forskelle:

  • Forbedret design og interface med en ny +1knap og antallet af +1 synligt i bunden.
  • Anvendelse af cirkler til specifikke kundesegmenter.
  • +Sider kan ikke føje personer til netværk, medmindre siden tilføjes eller omtales først.
  • Det er ok at have flere +sider i modsætning til profiler.
  • +Sider kan ikke dele i sit ”udvidede netværk”.
  • Videochatfunktionen Hangouts.

Den sidstnævnte funktion Hangouts er ret interessant. Her kan brands komme direkte i kontakt med op til 10 deltagere, der er del af virksomhedens sociale netværk. Netop denne funktion bryster Google sig af, bl.a. i deres introduktionsvideo. Dette skyldes nok, at det er et af de få punkter, hvor det sociale netværk adskiller sig fra Facebook.

Implikationer

Effekten af Google+ sider bliver rigtig spændende i kraft af integrationen med Googles resterende produkter. Hvis man i fremtiden er logget ind på sin Google konto, vil ens organiske søgeresultater være påvirket af det sociale netværk. Hvis en kontakt på Google+ har anbefalet en blogpost fra Mindshare eller givet en +1, så kan denne post dukke op i det almindelige søgeresultat, hvis søgningen vel og mærke indeholder samme nøgleord. På denne måde bliver søgeresultater mere sociale og en afspejling personlige præferencer.

Google har desuden introduceret ”Direct connect”, der skal hjælpe med at promovere +sider og forøge antallet af fans og followers. Det fungerer således, at der foran en given søgning på et brand eller navn kan sættes et ”+” (f.eks. +Toyota) og derved bliver søgningen ledt direkte til Toyotas Google+ side. Det er et taktisk smart træk, da +sider ikke kan føje personer til sit netværk og desuden leder folk til søgemaskinen, som er Googles omdrejningspunkt for forretning.

Lanceringen af + sider kommer desuden til at betyde mere arbejde til virksomheden der gerne vil være til stede på netværket i form af opdatering og monitorering. Der eksisterer i dag ikke nogen API tilgang, så muligheden for at planlægge opdateringer og arbejde strategisk med posts udebliver. Det kræver desuden en del manuelt arbejde at opdatere og inddele kontakter i cirkler. Hertil kommer kluntede administrator rettigheder og den ikke eksisterende support fra Google.

Google har med denne uges lancering af +sider sat endnu et angreb ind mod Facebook. Google+ er dog stadig i sin spæde start, og der mangler en lang række funktioner, før der kan konkurreres på lige fod med Facebook. Hertil kommer, at Google på ingen måde har det samme kritiske antal af brugere på deres platform som Facebook. På den anden side har Google+ en klar fordel i samspillet med søgninger, Youtube og andre Google produkter. Dette kan på den lange bane vise sig at give det sociale netværk luft under vingerne. Til sidst kan tilføjes, at Google virker meget opsat på, at denne tjeneste skal blive en succes og med Googles stædighed og tunge tegnebog under armen, er det basis for en vindersag.

 

Links

Lav en +side: https://plus.google.com/pages/create

Introduktion: http://bit.ly/rttl7O