Baggrund

Helt til det sidste var CEO for Yahoo Carol Bartz helt direkte i sin kommunikationsstil. “Jeg er blevet fyret,” skrev hun til sine medarbejdere i en kort e-mail sendt fra hendes iPad. Yahoos bestyrelsesformand Roy Bostock havde informeret hende om bestyrelsens beslutning over telefonen, og dermed blev 2½ års ansættelse som CEO hurtigt afsluttet. Bartz er det seneste offer i Yahoos indsats for at styrke positionen i et landskab præget af stadigt stærkere konkurrence og domineret af online giganter såsom Google og Facebook, der inden længe overhaler Yahoo, hvad angår andel af indtjeningen fra displayannoncering i USA.

Detaljer

Bartz blev hentet til Yahoo af bestyrelsen som erstatning for medstifteren Jerry Yang efter Microsofts meget lidt kønne overtagelsesforsøg tilbage i 2008. Dengang var Microsoft én af flere virksomheder, der var interesseret i at fusionere med og/eller overtage Yahoo, som engang dominerede internet medielandskabet som en førende portal og søgemaskine, før Googles entré på scenen. Bartz forsøgte at give Yahoos aktiver en foryngelseskur ved at arbejde med virksomhedens værditilbud, sætte mere fart i produktudviklingen og nedbringe de omkostninger, der var opbygget gennem årene. Hun havde klart mest succes med det sidstnævnte. Bartz nedlagde hundredvis af job, konsoliderede de tekniske systemer, outsourcede Yahoos søgeteknologi til Microsoft og slagtede flere planer om virksomhedsopkøb. Anstrengelserne bevirkede en stigning i Yahoos indtjening. Til gengæld lykkedes det ikke at skabe en markant stigning i omsætningen på et marked i stærk vækst (24,5% på årsbasis i USA).  Resultatet var, at Yahoos aktiekurs stagnerede, og aktionærerne mistede tålmodigheden. CFO (Finansdirektør) Tim Morse er konstitueret som CEO, mens en nyligt nedsat eksekutivkomite leder efter en permanent afløser.

Implikationer

Yahoo er fortsat et af internettets få globale medienetværk med over 680 millioner brugere på verdensplan. Yahoo har en markant tilstedeværelse overalt globalt, blandt andet en stærk position i Asien. Og i øjeblikket, hvor flere og flere virksomheder lægger store budgetter i regionen, kan Yahoos asiatiske aktiver, blandt andet Alibaba, vise sig særdeles værdifulde, når konkurrenternes relativt svage position i regionen tages i betragtning. Yahoo har gjort en stor indsats for at udvikle en dyb portefølje med eksklusivt indhold om en række emner, blandt andet kendisstof (OMG!), nyheder og sport. Endelig nyder Yahoos brand stadig udbredt anerkendelse og en høj kendskabsgrad som et af internettets gammelkendte brands med ikonstatus.

Hvorfor så den pessimistiske indstilling? Kort fortalt, så kæmper Yahoo ofte – i en branche, der konstant er på vej med den næste store satsning – med at skære til benet og formulere deres værditilbud og relevans i det aktuelle medielandskab, der er i rivende udvikling og præges af idealistiske aktører, der bejler til tilhængerne på de sociale netværk, grupperabatter og mobil-tjekind. Desværre for Yahoo, så er det ikke stærke globale brands med dybt, kvalitetsindhold, der trækker de store avisoverskrifter lige nu.

Resumé

Yahoo skal nok overleve Bartz’ afgang. Måske står de netop på tærsklen til en ny epoke med tillid til deres eksklusive position på indholdssiden, en position, der ikke matches af konkurrenter som Google og Facebook. Men Yahoo har brug for at foretage et kvantespring og skabe mere fremdrift for at opnå en øget andel af branchens indtægter. En fusion og/eller et opkøb kunne være løsningen. Der foreligger flere scenarier, fra at Yahoo kan opsluge “mellemstore” komplementære foretagender som Hulu (i tråd med AOL’s overtagelse af Huffington Post) til en længe omdiskuteret overtagelse af/fusion med enten AOL eller Microsoft, der er deres nærmeste rivaler på indholdssiden. Endelig kunne Google eller Facebook overraske og gøre tilnærmelser til Yahoo for at forhindre de andre i at komme til fadet eller for at udbygge deres netværksaktiver, styrke ambitionerne på indholdssiden og udbygge andelen af de sociale netværk i forhold til konkurrenterne med Yahoos 680 millioner brugere. Hvilken vej Yahoo vælger, kan kun tiden vise. Det vi til gengæld kan konstatere her og nu er, at bestyrelsen har mistet tålmodigheden og ikke længere vil vente på, at noget skal ske.