Google har lanceret en hurtigere og smartere version af deres Goggles applikation i denne uge. Goggles version 1.3 er nu tilgængelig til download på Android og iPhone telefoner.

Goggles udvisker skellet mellem online og offline verdenerne ved at give forbrugerne mulighed for at bruge telefonen til at fotografere objekter og via identitetsgenkendelse få oplysninger om det scannede billede. Kort fortalt kan man med et simpelt foto og helt uden indtastning af tekst øjeblikkeligt få data om alt lige fra produkter til seværdigheder. Resultatet kan indeholde reklamer, brugeranmeldelser, købssteder i nærheden og kampagnetilbud.

Den nyeste version af Google Goggles indeholder en række værktøjer og funktioner, blandt andet:

  • Kort og stedinformation
  • Stregkodegenkendelse (både produkter og tilbud)
  • Oversættelse af tekst
  • Logo-genkendelse
  • Soduko løser!

Den nyeste Goggle version repræsenterer endnu et spring fremad inden for visuel søgning. Man kan dog godt argumentere for, at Goggles mere er en forvarsling om det der er i vente, for teknologien er ikke helt færdigudviklet endnu. For eksempel er applikationen i stort omfang afhængig af kvaliteten af det kamera, der sidder i din telefon, da den er afgørende for, om enheden kan downloade applikationen. iPhone 3G og iPhone Touch 4G er derfor ikke kompatible med Goggles. Og hvor Goggles er rigtig god til at scanne stregkoder, så har applikationen stadig langt sværere ved at genkende helt dagligdags ting som dyr, planter, biler, møbler og beklædning.

Konsekvenser

Men selvom det stadig er en teknologi i sin vorden, så vinder Google Goggles og visuel søgning frem, efterhånden som teknologien bliver forbedret, og brugerne begynder at få øjnene op for fordelene. Brandvirksomhederne må afveje omkostninger og indsats i forbindelse med en investering i det nye område med den rækkevidde og brug, som Goggles og andre teknologier har på markederne og i de forskellige målgrupper. Annoncørene skal være opmærksomme på, at brugsdata udvikler sig hurtigt i takt med væksten i salget af smartphones, download af applikationer og et større kendskab til og kommunikation om fordelene ved identitetsgenkendelse. Eksempelvis reklamerer Tesco i øjeblikket massivt for deres nye stregkodelæsningsapplikation i Storbritannien. Med et simpelt foto på mobilen kan man lægge alle produkter i indkøbsvognen sammen med dagligvareleverancen og samtidig fordoble sine Tesco kundeklubpoint.

Resume

I den nye version af Goggles er mange af de tidligere versioners problemer blevet løst, og der er tilføjet en række gode nye funktioner, hvor hurtigere og mere relevante resultater nok er vigtigst. I lighed med søgemaskinemarkedsføring rettet mod PC’er skal brandvirksomhederne lægge sig fast på den strategi, der skal lægge den røde tråd i opfølgningen, når en person tager et billede af brandet, annoncer, logo og/eller produkter. Mulighederne omfatter produktinformation, kampagner, reklamer (også video), stedangivelse for lokale butikker og incitamentsprogrammer. Goggles relevans i markedsføringen vil stadig afhænge af målgruppen, markedet og brandets ambitioner. Men der er ingen tvivl om, at forbedringer af teknologien til visuel genkendelse og øget markedsføring heraf vil bevirke en stigning i brugen over de kommende år. Som minimum kan Goggles anvendes som et værktøj til at integrere offline og online markedsføringen på samme måde som QR-koder, og med en potentiel ekstra merværdi i form af positiv afsmitning på brandets image.

_____

Her kan du se en demonstration af Goggles evner til at løse soduko opgaver. Det er i sig selv umiddelbart ikke særligt værdifuldt, men det vidner om de muligheder teknologien åbner op for.

For en mere generel introduktion til Goggles kan du se denne video tilbage fra 2009.