The World Federation of Advertisers (WFA) har sammen med konsulentbureauet Ebiquity, taget et kig ind i mediebudgetterne for 2023. Sammen har de lavet et flash survey, der belyser indsigterne i mønstrene for næste års mediebudgettering.

På baggrund af den aktuelle globale økonomi justerer flere marketingansvarlige verden over deres budget for det kommende år. Inflationen brager løs, hvilket betyder, at annoncører er nødsaget til at fokusere på performance og kortsigtede løsninger uden at negligere langsigtede løsninger og branding. Spørgeundersøgelsen viser, at 28% af de adspurgte vil øge deres andel af performance i 2023, og 74% mener, at deres beslutninger vedrørende budgetterne for ’23 er påvirket af recessionen.

Det er ikke en dum beslutning at investere i branding. Det er det sjældent, men annoncører der ikke performer godt kan ikke nøjes med at sidde tilbagelænet og vente på, at økonomien boomer igen. De er tvunget til at lave kortsigtede investeringer for at holde deres forretninger i live, hvorfor spørgeundersøgelsen viser, at 40% vil øge deres andel af biddable/fleksible køb i 2023. Har en annoncør et solidt brand i forvejen, vil de fokusere på at holde forretningen kørende samt vedligeholde deres position på markedet.

Det er vigtigt at være synlig, men også kun på de ’rigtige’ steder.

Før i tiden sigtede annoncører efter maksimal eksponering, og cross-media investeringer var måden at opnå det på. I dag fokuseres mindre på mængden af eksponering og mere på kvaliteten af den. Et mere snævert og grundigere planlagt mediebudget kan vise et langt højere ROI, hvis det gøres ordentligt. Derfor vil 29,3% af annoncører reducere deres samlede mediebudgetter i det kommende år.

Synlighed i en digitaliseret verden kan også beskrives som ’online synlighed’. Hvis du ikke er tilgængelig online, vil du kun være eksponeret til en ekstrem lille gruppe af mennesker. Derfor har 42% af de adspurgte i spørgeundersøgelsen valgt at øge deres digitale mediebudgetter i ’23, mens 48,8% vil reducere deres budget for offline medier.

Har du spørgsmål, eller er du i tvivl om, hvordan du vil fordele dine marketingbudgetter i 2023, er du velkommen til at kontakte:

Senior Business Partner Claus Dalgaard:claus.dalgaard@mindshareworld.com eller Executive Director Media, GroupM Nexus, Laura Brøndum: laura.brondum@groupm.com.