De canadiske brugere af det sociale medie Instagram, som er ejet af Facebook, kunne i maj måned vågne op til en ny realitet på platformen – Antallet af likes på diverse opslag, var ikke længere synlige. På baggrund af hvad der kaldes en succesfuld test fra Instagrams side, har virksomheden valgt at udvide testen til yderligere seks lande, Irland, Italien, Japan, Brasilien, Australien og New Zealand.
Debatten omkring det pres brugere oplever på de sociale medier ift. at opnå urealistiske idealer har længe hersket, og Instagram vil med et nyt tiltag fjerne dette pres, og dermed gøre oplevelsen med brugen af platformen endnu bedre.
Tiltaget går ud på at fjerne muligheden for at den eksponerede bruger kan se antallet af likes på et opslag. Således er det kun afsender, som har muligheden, for at se det eksakte antal af likes på sine opslag. Det er dog stadig muligt for den eksponerede bruger at se en liste hvor navnene på de brugere, som har liket opslaget fremgår.
Tilbage i år 2017 offentliggjorde “Royal Society for Public Health” en rapport i UK, hvor Instagram blev beskrevet som det værste sociale medie, når det kommer til indflydelsen på unges mentale sundhed. Studier viser i den forbindelse, at når brugeren modtager notifikationer på sin ’smart phone’ vedrørende likes af et opslag, så udløser kroppen dopamin, som giver en følelse af velvære. Men hvad hvis brugeren ikke modtager nogen likes på opslaget? – Er dette tilfældet, så kan det medføre angst, depression osv. På baggrund af seriøs kritik som denne, forsøger Instagram at gøre op med at de skulle være i en kategori, hvor de udsætter brugere for ulykke. Instagram udtaler i den forbindelse, at det nye tiltag har til formål at skabe et mindre presset onlinemiljø, hvor brugerne kan føle sig mere komfortable ift. at udtrykke sig selv. Ydermere har tiltaget til formål at hjælpe de brugere, som følger andre brugere, med at fokusere på indholdet i opslagene, i stedet for at fokusere på antallet af likes opslagene får.
Resultaterne af den canadiske test
Testen af ovenstående tiltag i Canada resulterede i, at brugerne begyndte at poste flere opslag end før, da de ikke længere skulle bekymre sig om frygten for, hvordan deres opslag ville performe. Med afsæt i de fremlagte formål med at fjerne synligheden af likes, betragter Instagram dette som en succes.
Implikationer
Men hvilke konsekvenser får Instagrams nye tiltag for annoncører, influencers osv.? Instagram har meldt ud, at dette ikke vil have nogen indflydelse på de forskellige måleværktøjer, som bruges i forretningsmæssigt regi, hvilke fortsat vil kunne måle hvor mange likes diverse opslag modtager. Ydermere beskriver Instagram tiltaget om at fjerne synligheden af likes, som et skridt i den ”rigtige” retning i kampen mod influencers drevet af robotter (også kendt som ”Falske influencers”). Her fjernes en nøgleindikator for offentligheden om indflydelsen af et opslag, hvilket mindsker incitamentet for anvendelsen af robotter.
Set fra et forretningsmæssigt perspektiv kan det dog argumenteres, at der kan opstå en række uklare konsekvenser i form af disse ændringer. Fokus på platformen risikerer at blive flyttet, hvilket gør det uklart hvorvidt og/eller i hvilken grad, at den kollektive tankegang for instagram-brugerne vil gøre det samme. I så fald kan brands og influencers være nødsaget til at etablere nye KPI’er, som kan afdække disse, hvilket kan tvinge et øget fokus på at skabe indhold af højere kvalitet end før. En anden følgevirkning for brands og influencers er, at det indhold de sender ud, bliver mere fokuseret på at skabe involvering blandt brugerne/følgerne. Dette har været tilfældet for den australske influencer Ariella Nyssa, som er underlagt de nye retningslinjer på Instagram grundet hendes lokation. Hun udtaler, at hun siden tiltaget er blevet rullet ud i Australien, har været mere fokuseret på at dele det hun i virkeligheden gerne vil dele, og ikke hvad der skaber mange likes.
Hvad nu?
Hvornår og om tiltaget bliver rullet ud på globalt plan, er dog stadig uvist. For at få afklaret dette må vi vente i spænding på resultaterne af den udvidede test, som kommer til at have en afgørende betydning for det videre forløb.
Vil du vide mere om Instragrams test, er du mere end velkommen til at kontakte vores Paid Social Manager, Emil Halveg Olesen på: emil.olesen@groupm.com