Den netop afsluttede DMEXCO messe i Köln, er omdrejningspunktet for spændende nyheder inden for den globale digitale økonomi. Det er her, de førende tænkere kommer for at dele deres viden omkring de nyeste trends og innovationer. Derfor er det altid interessant at dreje opmærksomheden mod denne messe, for at få et indblik i den fremtidige og nutidige situation indenfor den digitale verden. Højt på agendaen ved messen, er stadig emnet adblocking.

 

Adblocking forbliver et populært emne

we

Adblocking er tidligere blevet vendt her på bloggen vedrørende bl.a. implikationerne af denne tendens for annoncørerne, samt hvordan det kan ses som et udtryk for samfundets generelle holdning til reklamer. Netop derfor, var det med spidse ører vi fulgte med da Eyeo, firmaet bag et af de mest populære adblocking programmer (AdBlock Plus), annoncerede at de kom med en stor nyhed på DMEXCO.

Reklamefri browsing bliver historie

Eyeo har netop annonceret, at de vil lancere en ny Ad Exchange (marked for handel med annonceplads på internettet) kaldet Acceptable Ad Platform. Denne platform vil have adgang til at vise digitale display annoncer på computerne hos brugere, der har Adblock Plus installeret. Det eneste krav til annoncerne er blot, at de lever op til visse kriterier om at være ”acceptable”. Hvad der gør reklamerne acceptable, står dog endnu ikke klart.

Ifølge Mindshares egen reklameanalyse af 2016, var det 23% af alle danskere der bruger et adblocking-værktøj på deres computer, mens tallet var omkring 10% på tablet og mobil. Eyeos nye tiltag betyder i praksis, at alle brugere af AdBlock Plus alligevel ikke helt får den reklamefrie browsing-oplevelse de efterspørger på deres computere. I stedet vil Eyeo nu komme til at agere som gatekeepere, for hvad de vurderer som acceptable annoncer (dvs. ikke nødvendigvis mere relevante annoncer for forbrugerne). Acceptable Ad Platform fungerer derfor i praksis ved, at Adblock Plus tager brugerne som gidsler for derefter at sælge dem tilbage til annoncørerne, og så endda med en fortjeneste. Det er nemlig meldt ud, at Acceptable Ad Platform vil kræve 30% af de brugte kroner i fee for at få sine annoncer vist hos disse brugere.

Sætter brugernes tillid til salg

Denne forskydning af AdBlock Plus’ forretning gør dermed at de flytter sig fra at være upartiske vogtere af brugernes oplevelse på internettet, til selv at være leverandører af annoncer til den enkelte forbruger. Gennem dette får de selv en stor bid af de digitale annoncekroner, ved at tillade brands at købe sig adgang til de brugere der ellers ikke ønsker at se reklamer. Efter mange år at have tilbudt brugerne en måde at slippe for reklamerne, vil de i stedet bryde deres tillid og sælge dem tilbage til de højest betalende.

Spørger du os er problemet ikke bare støj

Det er svært endnu at spå om hvad dette kan få af betydning for de brands der vælger at benytte sig af Acceptable Ad Platform – udover et udvidet reach, da man så kan nå den del af brugere, der ellers har været afskærmet for annoncørerne. Ser man på denne udvikling fra adblock brugernes synspunkt, kunne et kvalificeret bud dog være, at man risikerer at vække negative følelser hos brugerne når de ser et givet brand i det miljø de ellers ønskede frit for reklamer.

Hos Mindshare er vi af den overbevisning, at problemet der har affødt et behov for adblockere, ikke er øget reklamestøj, men derimod manglende accept fra forbrugerne. Det betyder altså, at det blot vil virke endnu mere påtrængende for forbrugerne, hvis brands pludselig begynder at dukke op netop der, hvor de troede de kunne slippe. Derfor arbejder vi i meget højere grad på at gøre brands relevante for forbrugerne og dermed gøre sig accepteret.