Tilbage i december blev der på bloggen skrevet om bannernes visningsgrad (viewability) som en standard KPI for display annoncering, og hvordan vi mere bevæger os i den retning. Hvis man forudsætter, at visningsgrads procenten er meget høj, bliver næste målsætning, at brugerne kigger så lang tid på annoncen som muligt. Tid er altså en ny valuta og regnes i Cost Per Hour (CPH), hvor annoncørerne betaler for den tid, som brugeren kigger på annoncen.

Men er visningsgrads udfordringen løst sådan, at vi nu kan fokusere på CPH i stedet?

Både Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken har introduceret CPH eller ”garanteret tid”, som en afbetalingsmetode. Men selve visningsgrads problematikken er langt fra løst til trods for, at mange medier har sticky follow formater (Annonceformat der følger brugerens bevægelse på sitet). Nogle af de store udfordringer er fortsat at:

  • Visningsgraden måles i forskellige systemer, og at resultaterne varierer pga. teknikken omkring målingen.

Om der måles i Adform, DoubleClick eller Sizmek, så vil der være en forskel i resultaterne, da systemet både skal måle en impression og registrere, om den opretholder IAB standarden. I de forskellige ad servere ser man varierende resultater pga. de forskellige måleteknikker de gør brug af.

  • 100% visningsgrad er ikke muligt pga. måleteknikken.

Eftersom at systemet både skal registrere en impression og måle om den opretholder IAB standarden, har IAB selv været ude og sige, at det på nuværende tidspunkt ikke er realistisk med 100% visningsgrad. Eksempelvis hvis man måler på et sticky follow format, burde der være en 100% visningsgrad, men grundet måleteknikken vil det højst sandsynligt ikke være tilfældet.

  • Uenighed om IAB standarden er omfattende nok.

Der er diskussioner, om det er nok, at en display annonce tæller som viewable, hvis 50% af banneret har været inscreen i 1 sek. Ligeledes er det for WebTV, at 50% af videoen skal være inscreen i 2 sek. Det giver ikke et retvisende billede af en videokampagne, da videoen vil tælle som viewable, hvis en bruger ser 2 sek. af den.

Hvis I har lyst til at høre mere om IAB standarden og hvilke udfordringer, de ser, foreslår jeg, at I ser denne video

Sådan opnår du 100% garanteret visningsgrad/viewability:

Der er plads til masser af forbedringer i markedet, men på den korte bane bør fokus være på at opnå så høj visningsgrad som muligt. Et af de tiltag vi har mulighed for at gøre brug af i Mindshare er et produkt, vi kalder Viewed & Verified. Det går i alt sin enkelthed ud på, at man sikrer, at der opnås en 100% viewability og en affinitet på 150. De 100% viewability betyder, at man, som annoncør, kun betaler for de visninger, der har været inscreen (IAB standard), og at visningerne er via kvalitets medieudbydere. Dertil garanteres der en affinitet på 150 i den valgte målgruppe, som valideres igennem Audience Project og GroupM Insights. Ydermere er der testet for at finde ud af hvor lang tid en bruger skal se et banner, før vedkomne interagerer med banneret. De indsigter har vi ligeledes mulighed for at optimere imod, for på den måde at opnå den højeste interaktion med bannerne.