Andet kapitel i vores odysse om hvordan din markedsføring i 2015 vil tage sig ud, byder i denne omgang på 10 dugfriske bud, der kommer fra hovedkontoret i London.

Du får både forsmag på de større strømninger på den globale scene og helt konkrete ændringer i forretningsgangene hos eksempelvis Amazon. I morgen får du vores egne bud, når Line Kusk tager et kig i spåkuglen.

 nummer-1Farvel Big Data – Hej Big Analytics

Alle har data og det er fint. Men det handler om at bruge de mange data i sin markedsføring. Det kræver, at der er nogen, der analyserer dem og derfor bliver Big Analytics og Adaptiv Marketing (som er det vi gør bedst i Mindshare) store næste år.

 

nummer-2 Den tredje digitale marketingbølge

Wearable Tech – altså teknologi vi kan tage på (tænk Apple Watch), bliver den næste digitale revolution, og den vil skubbe til den tredje digitale marketingsbølge, som går under navnet Internet of Things.

 

nummer-3Collaborative Creativity

Vi lever i en tredimensionel verden, hvor data og kreativitet ikke udelukker hinanden. Derimod vil vi i 2015 se, at vi i langt højere grad bliver kreative med data, fordi vi nu med Big Analytics forstår hvad dataene fortæller os. Derfor kan du godt begynde at vinke farvel til siloopdelingen, for næste år begynder vi at se en helt ny æra inden for samarbejde, hvor mediebureauerne teamer op med kreative bureauer, PR bureauer  og digitale bureauer. For et år siden indlemmede vi reklamebureauet Wasabi i Mindshare, og vi har set de fantastiske resultater en sådan blanding af kortene giver.

 

nummer-4 Brands vil redde verden

Vi går fra engagerende reklame til aktiverende reklame. Brands vil begynde at udfylde de huller i samfundet, som er opstået i kølvandet på at regeringerne rundt i verden har måttet slagte sparegrisene for at få tingene til at hænge sammen. Uanset om det gælder samfund i ulandene med basale nødvendigheder eller facilitere globale ændringer gennem initiativer i i-landene, så er det brands, der vil stå forrest med værktøjerne eller platformene.

 

nummer-5De rige bliver reklamefri

Vi vil se to lejre inden for markedsføringen næste år – en trend, der allerede er begyndt. Dem med penge på lommen vil gerne betale for at blive fri for reklamer. Hvad end det gælder på Spotify, Netflix eller lignende. Dem med færre midler, vil derimod klumpe sig sammen om de gratis, reklamefinansierede medier.

 

nummer-6 Amazon Prime får fat

Amazon lancerede sit reklamenetværk i år, men i 2015 vil det for alvor blive en trussel mod Facebook, når de går i ringen og skal slås om hvem der er bedst til forudsigelser omkring brugernes købsadfærd.

 

nummer-7Alting bliver abonnementer

Abonnementsmodellerne, som vi er blevet vant til fra Spotify og Netflix, vil få endnu større udbredelse. Små, løbende betalinger bliver bedre end at skulle betale større summer for at eje noget. Den amerikanske teleoperatør Sprint, har indført et Iphone For Life-abonnement, hvor man lejer den nyeste Iphone, i stedet for at eje den. Denne model vil kun blive mere udbredt. Ifølge Gartner vil vi i 2015 se, at 35% af de 2000 største, globale virksomheder, der ikke sælger medieprodukter, har en omsætning, hvor 10% af pengene ruller ind via abonnementer.

 

nummer-8 Nye forventninger

Vi vil have at tingene skal gå stærkt, og så skal det for alt i verden være nemt. Bedre og hurtigere bliver mantraet fremover. Det lever eksempelvis Uber og Tinder allerede op til. I Frankrig kan du forudbestille din Big Mac-menu, hvis du ikke synes fastfood-kæden gør det hurtigt nok allerede. Et tøjmærke er begyndt at installere RFID chips i tøjet, så man kan scanne og købe det på gaden, uden at skulle lede efter det i butikken eller webshoppen.

 

nummer-9Vi bytter kasketter med forbrugeren

Forbrugerne bliver handelsfolk fremover – både med virksomheder men også med hinanden.

Privatlivet overgår et skifte fra at være noget man beskytter til noget man sælger. CitizenMe er en brugerkontrolleret data-exchange baseret på ens brug af sociale platforme. FOAP giver forbrugeren mulighed for at sælge billeder taget med telefonen til virksomheder. Og Roost giver almindelige mennesker mulighed for at udleje ubrugt plads i hjemmet som lagerplads til andre mennesker. Peer2Peer-deling og –salg bliver en helt ny økonomi. Herhjemme er MinbilDinbil et godt eksempel.

 

nummer-10Der bliver mere end 10 trends

10 er et dejligt rundt tal. Men der vil selvfølgelig være mange flere trends at holde øje med næste år. Programmatic bliver et storytelling medie. Et brand vil endeligt lancere noget på mobil først. Discounts og rabatter vil blive endnu mere populært. Online og offline shopping vil i højere grad end nu blande sig i form af butikker hvor man kan se og føle på varerne men købe dem online, så man undgår afhængigheden af personale og køer. Sentimentale værdier i produkter bliver endnu vigtigere – vigtigere end prisen på dem. Forudseende digitale assistenter vil vinde frem og vise dig ting, inden du vidste du havde brug for dem.

 

Husk, at uanset hvad du støder på i 2015’s marketing- og medielandskab, er vi her til at hjælpe dig med at forstå det og ikke mindst drage fordel af det.

 

 

Foto: Holeymoon