Jeg bruger rigtig meget af min tid på sociale medier. Når jeg ikke rådgiver danske og udenlandske virksomheder omkring emnet, snakker om dem i medierne eller udarbejder strategier til dem sammen med mit team, læser jeg om dem. Og så er jeg selvfølgelig flittig storbruger af dem.
Sociale medier er blevet big business og med god grund. Det giver rigtig meget mening for rigtig mange virksomheder, at være til stede på de sociale platforme – også i 2015. Derfor har jeg samlet en håndfuld trends, strømninger og vigtig viden, til dig, der bruger de sociale medier til at sprede det glade budskab om din virksomhed.
Fald i reach på Facebook.
Fra 1/1/2015 vil Facebook skrue voldsomt ned for den organiske rækkevidde for opslag med “salgsbudskaber”. Det betyder helt konkret at man vil nå tæt på 0% af sine fans med opslag der er promoverende eller på anden made kan tolkes som salgsopslag.
Fortvivl dog ej. Der er stadigvæk rigeligt med muligheder for at nå sine målgrupper på Facebook.
Større fokus på video.
Vi har hørt det før, men det skal siges igen. Video er og bliver et af de vigtigste redskaber i dit marketingmix på sociale medier fremover. Specielt Facebooks stigende fokus på videoer, samt smartphonens stadigt stigende udbredelse, hvor brugerne ikke gider læse på de små skærme, er med til at skubbe på for at video som format bliver endnu vigtigere i 2015.
Større virksomheder har længe været vant til at producere video-indhold, specielt som TV-reklamer eller web-tv. Den store spredning på platforme og sociale medier gør dog at du i dag er nødt til at genoverveje hvordan du fortæller historier, samt hvordan du rent faktisk styrer produktionen af indhold til disse platforme.
”Køb nu”-knap på Facebook
Shop en ny trøje med et klik direkte i Facebooks newsfeed? Det lyder farligt for os forbrugere, men som en våd drøm for de fleste virksomheder med e-commerce.
Vi har set den spæde start til dette via Facebooks muligheder for at donere til bl.a. kampen mod ebola, kræft, samt Syrien og diverse andre humanitære katastrofer. Her kunne man direkte i newsfeedet, med ét klik, donere penge til den organisation man ønskede.
Denne form for transaktioner vil vi se meget mere til i 2015, hvor netop Facebook vil tage kampen op mod giganten Amazon. For alle virksomheder med noget at sælge digitalt eller online, bør dette være et fokusområde i 2015.
Atlas – Den hellige gral.
Facebooks eget annoncenetværk Atlas er der flere af os der har ventet med spænding på i noget tid nu. Atlas er et annoncenetværk, der anvender Facebooks brugeroplysninger til at registrere hvilken bruger (køn, alder, interesser m.m) der lige nu befinder sig på en given hjemmeside. Her kan virksomhederne så, via Atlas, vise annoncering til netop denne bruger på hjemmesiden, baseret på Facebooks brugeroplysninger.
I 2015 vil vi i Danmark se de første annoncører afprøve netværket, som på det nærmeste lover at give annoncørerne adgang til “den hellige gral” på digitale medier; En cross-device og universel brugerprofil, som man kan målrette annoncering til på alle forskellige platforme og på tværs af brugerens enheder.
Det betyder helt konkret, at man vil kunne frekvens- og sekvensstyre sine annoncer til brugerne ud fra nogen meget specifikke interesser, geografiske områder, køn og alder.
Vi leder pt. efter virksomheder der kunne være interesseret i at blive en af de første virksomheder i Danmark til at beta-teste platformen.
Mobil mobil mobil…
Vi gider næsten ikke sige det længere og du gider ikke høre om det mere.
Men hvis der er en ting, og kun en som du skal tage med dig fra dette blogindlæg, så er det ALTID at huske dig selv på at tænke “mobile first”. Mobiltelefonen er blevet vores primære medie og for mange er det nærmest en forlængelse af deres arm.
Hvis dit indhold, platforme, ydelser osv. ikke er optimeret til mobil, så få det gjort så hurtigt som muligt.
Større fokus på samarbejde med ambassadører.
Brugerne har taget magten og mange af dem har langt mere digital indflydelse end virksomhederne. De har titusindvis af følgere og forbrugerne har langt større tillid til deres anbefalinger end hvis de kommer fra virksomheden selv.
Specielt ambassadører på platforme som YouTube og Instagram vil være eftertragtede, da disse platforme har rækkevidde og brugergrupper, man ikke nødvendigvis kan nå på samme måde via andre medier.
I samarbejdet med potentielle ambassadører er det vigtigt, at du forstår deres brugere og deres indholdsform. Hvis du forsøger at presse standardiserede reklamebudskaber ind på deres profiler, vil det virke søgt og som flad markedsføring. Det skaber hverken værdi for din virksomhed, ambassadøren eller brugerne.
Fokus på mikro-communities og anonymitet.
Efter i årevis at have brugt tiden på at opbygge store og stærke digitale netværk vil brugerne i stigende grad søge mod det nære igen.
Facebook har været hele Danmarks sociale medie, men vi begynder at se en stigende fragmentering på dette marked også. Platforme som Whisper, Instagram, Snapchat, YouTube, Pinterest og Yik Yak får mere og mere opmærksomhed og brugerne søger til disse netværk for en anden og til tider mere “privat” oplevelse end på Facebook.
Snapchat, lukkede profiler på Instagram og hemmelige grupper på bl.a. Facebook vil være en tendens vi vil se mere og mere i 2015.
Brugerne vil gerne dele mere og mere indhold, hurtigere og oftere, men de ønsker ikke samtidig at dele det med flere og flere.
De fleste brugere ønsker ikke at kontakte (eller forstyrre) alle 500+ Facebook-venner med en opdatering, der i virkeligheden kun er ment til de få. Derfor søger de mindre netværk med de tætteste venner, hvor de til gengæld interagerer langt oftere end tidligere.
Annoncer vinder endnu mere frem
Med Instagram og Snapchat som frontløberne for de “nye” drenge i klassen, vil vi også se at disse platforme i løbet af 2015 vil tilbyde annoncering til danske virksomheder.
På Instagram vil det blive muligt at annoncere direkte i brugernes nyhedsstrøm, som vi kender det på Facebook. På Snapchat vil du få mulighed for at købe os plads som “stories” i brugernes feed.
Bestemt en interessant udvikling der vil give flere muligheder for dig som annoncører, men kan bestemt også give dig grå hår i forhold til indhold, investering og medieplanlægning.
Fokus på owned media
“Hjemmesiden er død” har man hørt blive råbt fra tagtoppene.
“Vores indhold skal ud og leve hvor brugerne allerede er,” lyder det i kommunikationsafdelingerne.
Begge udsagn er velkendte, men også sandheder med modifikationer.
De fleste virksomheder har nu erkendt at det ikke er holdbart at bygge sit brand på lånt grund. Facebook har flere gange trukket tæppet væk under annoncørerne og kan med et klik på en knap slette din side eller skrue ned for din rækkevidde. Og nogle gange bliver konti hacket.
Kort sagt: De sociale netværk ejer kontakten til dine kunder og sådan vil det altid være.
Derfor ser vi også et ryk tilbage til egne medier for mange virksomheder i 2015. Hjemmesiden er og bliver stadigvæk hjørnestenen i de fleste virksomheders digitale strategi og de sociale medier skal behandles som ambassader eller “outposts”.
Det er her vi fanger brugernes opmærksomhed og indleder kommunikationen med dem. Men, for at vi for alvor kan sikre oplevelsen for forbrugerne og få dem længere ned i vores salgstragt, skal vi have flyttet dem over til vores egne medier.
Data equity > Brand Equity
I 2015 vil vi i stigende grad tale om virksomheders “data equity”.
Den mængde data virksomhederne har til rådighed og “ejer” om deres forbrugere er guld værd. Bogstavelig talt.
Derfor er fokus på egne medie – som jeg lige har nævnt – også vigtigere end nogensinde. Det er her du har mulighed for at få den data, der kan berige hele virksomheden. Både til produktudvikling, annoncering, markedsføring, kundeservice, strategi m.m.
Danske virksomheder som Matas, Sportsmaster, Jyske Bank og CPH Airport har allerede taget teten på disse områder med omfattende kundeprogrammer og data-indsamling.
Foto: Caden Crawford