Netflix kom, Netflix så og Netflix sejrede med deres brugervenlige og billige streamingtjeneste. Men nu vil Amazon kapre kunder, som kan gøre shoppinggiganten endnu større. Midlet? En gratis streamingtjeneste. I hvert fald ifølge rygterne.

The New York Times og andre medier har fortalt nyheden, som Amazon dog ikke selv har bekræftet. Den nye tjenestes indhold bliver finansieret via reklamepauser, og bliver en selvstændig tjeneste, frakoblet Amazons allerede eksisterende ’Amazon Prime’-tjeneste.

Der er to grunde til Amazons træk.

For det første sidder Netflix og Hulu med de største stykker af streamingkagen – en kage, som Amazon meget gerne vil have en større bid af. Derfor forventer flere, at Amazon lokker kunder i butikken med gratis tv-serier, og bagefter vil forsøge at sælge dem et Amazon Prime-medlemskab til 99$ om året. Men det er ikke her den største indtjeningsmulighed ligger begravet.

For andet ben i strategien er lidt mere kompliceret. Med en reklamefinansieret tjeneste kan Amazon både samle og sælge data; noget der er meget moderne og meget lukrativt. Især hvis man som Amazon, regner med at skulle til at sælge dagligvarer og FMCG i stor stil.

Hvordan så det?

Jo, med dit bruger-ID, der virker på tværs af streamingtjeneste og webshop kan de tracke hvilke reklamer du har været udsat for og om det har ledt til salg. Kombiner det med dine præferencer inden for tv eller film, og så har de meget nemmere ved at ramme dig med budskaber, du potentielt kunne være interesseret i, og som vil lede til endnu mere salg.

Det giver først og fremmest flere køb i Amazons enorme webshop. Samtidig spår prognoserne, at 2018 bliver året, hvor det digitale ad spend overstiger ad spend på TV. Til den tid har Amazon en enorm mængde data plus en platform at sætte dem i spil på, som annoncører kan købe ind i. Og især FMCG-producenter bruger forrykte summer penge på reklamer – penge som Amazon ikke ville have noget i mod at få på kontoen. Men allerede nu ved de så meget om deres brugere, at de nemt ville kunne finde annoncører, der er interesseret i at vise reklamer på den gratis tjeneste.

 

Se The New York Post-artiklen her