Årets julefrokoster nærmer sig og de gamle danske restauranter vil være fyldt til randen med marketingansvarlige, der bliver mandsopdækket af smilende repræsentanter fra en række medier, der bruger højtiden til at forsøge at charmere sig til en højere andel af 2015-budgettet.
Dette scenarie spiller sig ud år efter år og ender som altid ud med, at mediet for en sjælden gang skyld snupper regningen, da den resten af året typisk går den anden vej.
Men måske skulle de i år splitte regningen lige over.
For faktisk besidder de hver især afgørende know how, som kunne deles til stor gensidig fordel for begge parter, i forhold til henholdsvis unik differentiering og højaktuel relevant tilstedeværelse på sociale medier.
Masser at lære af hinanden
Hvor annoncørerne grundet langsommelige og overforsigtige godkendelses- og produktionsprocedurer, ofte forpasser muligheden for at være til stede omkring et højaktuelt emne, har de ofte bedre held med at differentiere deres budskaber og skabe reel præference, end hvad medierne formår.
Medierne derimod, som mestrer kunsten at levere lynhurtig aktuel content, har til gengæld overordentligt svært ved at differentiere deres content fra de tusindvis af andre ”content producenter”, som ligeså hurtigt som en hel redaktion, sprøjter content ud i adaptivt tempo.
Deling af kompetencer kunne således være et kærkomment emne ved de kommende årlige julefrokoster medier og annoncører imellem, hvor vi på Mindshare ser nogle oplagte samtaleemner.
Medierne kunne eksempelvis starte med at fortælle hvordan man sætter et ”news room” i stilling, som evner at reagere lynhurtigt på nyheder, og hvordan man ved ikke altid at ”polere” sine budskaber får større spredning på de sociale medier.
Annoncørerne kunne til gengæld underholde lidt med hvad det vil sige at være et unikt brand, i en tid hvor det ikke tæller meget hvor content kommer fra, men hvilken content der er tale om. Alle kan i dag ”udgive” content, så skal man sikre præference for netop sit content, er indpakningen og brandingen af content afgørende, for det gøres ikke længere blot med overskriften ”breaking news”, men derimod med samme dybdegående målgruppeforståelse og tilpassede 1-1 kommunikation, som flere og flere annoncører begynder at efterleve.
Hvis de dagen efter snapsen stadig kan huske lidt af hvad der blev talt om, kan annoncøren begynde at nærme sig reel adaptiv content produktion, ligesom mediet måske kan begynde at udvikle den forretningsplan, der for alvor skaber loyale betalende kunder, frem for de nuværende desperate forsøg på at beskytte deres indhold med betalingsmure.
Vi tager vores egen medicin
På Mindshare har vi allerede bygget bro mellem ovenstående discipliner, og implementeret dem i vores eget news room, som vi kalder The Loop.
I The Loop udvikler vi sammen med vores kunder adaptive kommunikationsløsninger på tværs af platforme og medier i realtid.
Med The Loop har vi øget hastigheden hvormed vi kan udkomme med relevant content betragteligt, ligesom de mange live datakilder ligeledes installeret i The Loop gør, at vi real-time justerer og optimerer content.