Konferencen Web Summit er kun fire år gammel, men er allerede vokset fra 400 til 20.000 personer på de få år og omtales nu som “Europas SXSW”. Web Summit har fokus på opstart, VC (venturekapital) og udviklerfællesskab, men konferencen byder også på “Digital Marketing Summit”, “Builders Summit”, “Enterprise Summit”, “Machine Summit”, “Music/Sport/Film Summit”, “Food Summit” og PITCH (en konkurrence mellem 200 iværksættere).
Dette er ikke Cannes; og det er heller ikke CES. Dette er teknologinørdens, udviklerens og iværksætterens verden. Til trods for deltagerantallet er der ikke mange flotte udstillingsstande.
Faktisk er alle iværksættere stillet op på række efter sektor på en meget simpel forhøjning af træ med et enkelt papskilt bag dem, der forklarer, hvem de er, og hvad de tilbyder, og 9 gange ud af 10 er de udstyret med en bærbar computer, der indeholder produktet i alfa- eller beta-tilstand. Og tilbuddene spænder vidt. Social, hardware, big data, udviklere, finansiering. Uanset hvad man søger, finder man det her.
Den store, flotte hovedscene, der er i fuldstændig kontrast til de spartanske faciliteter for iværksætterne, er omhyggelig iscenesat, og her så man bl.a. berømtheder, som f.eks. Eva Longoria (skuespiller, producer og filantrop). Side om side med Longoria fandt man venturekapital, AI-forskere, robotteknologi og iværksættere, og selv den irske premierminister, Enda Kenney, som sammen med grundlæggeren af Web Summit, Paddy Cosgrave, ringede med startklokken for NASDAQ.
Hos “Digital Marketing Summit” kom præsentationerne tæt og hurtigt, og handlede om opmærksomhed, den næste milliard og måling, men fokus på dag 1 var på programmatic, som syntes at forekomme i alle præsentationerne og under den uformelle snak.
Norm Johnston, der er Chief Digital Officer hos Mindshare, var en af hovedtalerne og deltog i et panel om programmatic, og han sagde om emnet:
Det er en adaptiv markedsmotor, der kan drive din forretning fremad; det handler ikke kun om effektivitet; effektivitet er et biprodukt, og vi må ikke tabe programmatics strategiske værdi af syne.
Han udfordrede også de kreative bureauer til at benytte sig af de kreative indholdsmuligheder, som programmatic giver, og ikke affærdige det som ukreativt. Hertil svarede Sophie Kelly, CEO hos Barbarian Group, at (…) med programmatic kan man få realtidsindsigt i folks adfærd, hvilket er et andet input, der kan inspirere til kreativ tænkning. Vi taler ikke om systemet, eller hvordan det gøres.
Et andet sted anmodede direktør Andrew Markowitz, Global Digital Strategy GE, organisationerne om at udnytte forstyrrelseselementet, og sagde “Det drejer sig ikke om at undgå forstyrrelse, men om at blive den, der forstyrrer“, og Eric Salama, CEO hos Kantar Group, missionerede om de muligheder, som mobiltelefoner giver, især på udviklingsmarkederne, og han pegede på det faktum, at 70 % af Kenyas BNP går gennem mobilbetalingssystemet M-Pesa:
Det er 70 % af BNP, der passerer gennem én platform, og vi kan have paneler og betale folk gennem det samme redskab – Så der sker noget interessant i Afrika. Verden kunne lære en masse af at se på dette. Måske skulle Apple blot købe Kenya i stedet for at bekymre sig om Apple Pay!
Der er allerede for mange konferencer, men Web Summit har forstået at udnytte noget helt særligt – skæringspunktet mellem markedsføring og teknologisk innovation. Det blotte antal af start-ups inden for big data er imponerende, og den kendsgerning, at 20.000 foretog pilgrimsrejsen til Dublin, er et sikkert tegn på, at konferencen er en vinder. Ja, Wi-Fi-forbindelsen var dårlig (som Paddy selv bemærkede fra hovedscenen), men efter dag 1 svirrede rygterne omkring, at SXSW ville købe Web Summit. Det bliver spændende at se, hvordan konferencen ser ud om et år.