I dag er et af de største problemer på det digitale marked at skille sig ud. Mængden af information er så enorm, at internettets brugere er blevet eksperter i, kun at se det de leder efter. Det betyder, at enorme dele af internettets indhold aldrig bliver set.

For et par uger siden modtog vi her i Mindshare en pakke. I den pakke lå et par briller. Men ikke et par almindelige briller. Med disse briller kunne du nemlig se den digitale verden, som stod du selv midt i den. Brillerne hedder Oculus Rift, og de er det seneste skud på stammen inden for Virtual Reality.

Med Oculus Rift følger også forskellige programmer, der kan simulere rutsjebaner eller en smuk villa i Toscana. At tage brillerne på giver en ægte oplevelse af smukke omgivelser eller et sus i maven. Det at der ikke længere er nogen afstand fra dig og det digitale gør, at oplevelsen pludselig kommer helt ind på livet, og det tror vi, at man fremover vil kunne udnytte i sin markedsføring.

Vi har derfor de sidste uger testet (nogen vil nok også sige leget) alt fra rutsjebaneoplevelser og bilmodeller, til skydespil og flotte sceniske naturoplevelser. Fælles for de forskellige oplevelser har været, at indlevelsesniveauet har været markant større end ved mange andre oplevelser, en tur i biografen, foran fjernsynet eller bag computeren.

Godt eksempel på hvor virkeligt det kan føles kan ses her.

Virtual Reality er for alle

nynne oculus
Vi tester Oculus på livet løs

Er virtual reality og Oculus Rift ikke kun for alle gamerne? Det er ikke utænkeligt, at gamere vil stå som nogen af de første i køen, når den endelige model kommer på gaden, så de kan opnå en endnu højere indlevelse i deres spil. Men vi tror også på, at virtual reality har et stort potentiale på markedsføringsfronten. Men hvordan skal du dog bruge virtual reality til markedsføring?

Vi har lagt hovederne i blød og er kommet op med en række eksempler hvor vi kan se at virtual reality også har et potentiale:

Online tøjhandel

Du logger ind på webshoppen, indtaster dine mål og tager brillen på. Nu er du i stand til at se dig selv, både i en refleksion, men vigtigst af alt, også ned af dig selv, så du rigtig kan se hvordan tøjet passer. Du kan ændre størrelse, farver og sammensætninger, og på den måde får du en meget bedre forståelse af, hvordan tøjet vil sidde.

Forlystelsesparker

Som set tidligere føles det meget ægte at opleve en tur i rutsjebanen med virtual reality. Der er her en kæmpe markedsføringsmulighed for forlystelsesparker, hvor man kan få lov at prøve en kort tur, en teaser, af den nyeste rutsjebane.

Undervisning

Det giver helt nye lærings- og oplevelsesmuligheder for museer, skoler og universiteter. Pludselig oplever du historiens vingesus med fuld adrenalin og sved på panden, mens du lærer om de danske vikingers togter eller den 2. verdenskrig. Det kan komme visse museers støvede image til gode.

Billetsalg

Oplev et preview fra en koncert med Rolling Stones, når lyset eksploderer og den store ikoniske røde mund, med tungen hængende ud, kommer frem på scenen foran 80.000 skrigende tilskuere. Eller mærk hvordan de smukke, klare stemmer fylder salene mens du sidder i Operaren helt forrest til den nyeste opsætning af Maskerade.

Showcasing

Virtual reality vil også være helt oplagt, hvis du sælger dyrere produkter. Tænk hvis kunderne kunne gå rundt i deres køkken mens de endnu var i beslutningsprocessen, eller hvis prøveboligen var klar til at gå rundt i, inden første spadestik var taget. Også for bilforhandlere er det en fordel, idet muligheden for nemt at kunne veksle mellem forskellige udgaver af samme model ved et trykke på en knap.

Rejser

Et sidste eksempel i denne omgang er rejser. At kunne få en hurtig smagsprøve, ved at kunne se sine egne fødder på et lille torv i Rom og spadsere op ad gaden og udforske i alle vinkler, eller at befinde sig midt i et snedækket alpelandskab skuende ud over dalen nedenfor, måske med muligheden for at afprøve pisten inden man bestiller næste skirejse.

Reality Check

Oculus Rift

Siden Palmer Luckey kom på ideen til Oculus Rift-brillerne er det gået stærkt. Facebook købte Oculus i marts, for svimlende $400.000.000 plus 1,6 milliarder dollars i facebookaktier.

 

Vores egen Chief Digital Officer, Norm Johnston, snakker om blandt andet Oculus som næste skridt indenfor social media her.

 

Det ældre publikum er også betaget af den nye teknologi, som du kan se i denne video

 

Desuden danner teknologien rammen for helt nye kreative discipliner.

Hvis vi kort ser bort fra de konkrete eksempler på hvad virtual reality kan, og spørger ”hvad kan jeg bruge det til, ud over som gimmick eller marketingstunt?” – Ja, så er svaret opmærksomhed.

Det er ikke ukendt, at meget arbejde i sidste ende er spildt, når vi snakker reklamer på den almindelige computer- eller smartphoneskærm.

Men med virtual reality-teknologier såsom Oculus Rift får du muligheden for at fange forbrugerens opmærksomhed og derved rigtigt at kunne gøre et indtryk. Og så snart du har fået opmærksomhed og gjort et indledende godt indtryk, får du noget af det vi jagter allermest: Tid.

Tid, en-til-en, med forbrugeren. Tid som kan bruges til at kommunikere og ikke mindst lytte, på den en-til-en basis, som er så pokkers efterspurgt og svær at opnå.

Virtual Reality behøves derfor ikke kun være målrettet teenagedrenges hoveder, mens de spiller computer i mørke kældre, men bør i stedet betragtes som et nyt og spændende medie, med fantastisk mange muligheder – og netop derfor tror vi på potentialet.

 

foto: Sergey Galyonkin