Forleden ramte Facebook en milliard daglige videovisninger og deres kamp med Youtube om dominansen på online video står nu i lys lue. Og det endda selvom Facebook først indførte videoer i newsfeedet tilbage i april.

I modsætning til Youtube afspilles Facebooks videoer automatisk, og kriterierne for, hvornår en video har afspillet nok til at man kan måle på den, er også anderledes. Det betyder, at nogle af de største videoannoncører har fået øjnene op for tjenesten.

På trods af den indledende rivalisering, er det stadig muligt at Facebook og Youtube kan arbejde sammen; Facebook kunne eksempelvis vise teasere, der guider brugeren videre til den fulde reklame på Youtube.

baggrund

Facebooks videoservice har klare fordele i forhold til Youtubes. I forbindelse med MTV VMA’s lagde Beyoncé en video op på både Youtube og Facebook af forberedelserne til hendes store show – videoen blev set 2,4 millioner gange på facebook på 4 timer. I samme tidsrum nåede den, ifølge The New York Times, kun nogle få tusind på Youtube.

Videoannoncer blev en realitet i Facebooks nyhedsfeed i april, hvor annoncørerne fik et maksimum af tre 15-sekunders videoer per køb, begrænset til et enkelt brand og ikke på tværs af en portefølje af brands.

Siden lanceringen har Facebook udviklet deres videoafspilningsoplevelse, ved at udvikle bedre og mere detaljerede analyser; view-counter, automatisk afspilning og automatisk pause – alle sammen tiltag, der skulle konkurrere med Youtube.

Betydninger

Ved at bruge kortere afspilningstid til målinger og lade automatiske afspilninger give videoerne et boost i mængden af seere, har Facebook skabt interesse hos nogle af de store annoncører. Facebook kategoriserer en video som set, efter 3 sekunder, uanset om det er en paid visning eller organisk.

I kontrast skal stopuret nå 5 sekunder, før en paid pre-roll video er set på Youtube. Betalte full length videoannoncer på Youtube skal være set 80% til ende for at tælle som set. Organiske videoer er først set når en bruger aktivt har klikket på et link og set 20% af videoen, hvis den er under 30 sekunder. Hvis videoen er over et halvt minut, skal der være set 30 sekunder af den, før den tæller som set. Forvirret? Det er styrken ved Facebooks simple videotjeneste. Desuden er den knap så påtrængende som pre-roll videoerne på Youtube, om end Facebook har fået klager fra mobilbrugere, hvis dataforbrug er steget.

Targeting

Samtidig med det det nye annonceformat har Facebook også købt LiveRail, for at kunne tilbyde premium annoncører muligheden for at kunne sælge video på tværs af enheder. Facebook og LiveRail vil integrere data for at kunne forbedre targeting-mulighederne og give bedre annoncer fremover.

Men Facebook har mere oppe i ærmet. De er også i gang med at ombygge Atlas Advertiser Suite, som de købte af Microsoft i 2013. Fremover vil internetgiganten linke brugernes interaktion med reklamer til deres Facebook konto, så man kan tracke dem på tværs af enheder – dog anonymt.

opsummering 2

Ifølge New York Times er Youtube stadig ”…den store gorilla indenfor online video”, men med sine nye targetingmuligheder og delingsfunktioner, kan Facebook blive det bedste sted at sprede 15-sekunders budskaber i videoformat fremover.

Det ville dog i vores optik være endnu bedre hvis Facebook og Youtube kunne bruges som komplimenterende platforme til kampagner, hvor man som brand kan give et auto-afspillet sneak peak på content på Facebook for at lokke dem til at udvide oplevelsen med længere video og en mere spændende forbrugerrejse via Youtube.