For 15 år siden var internetopkoblinger ligeså sjældne som dansemyg i marts. I dag er selv dit køleskab på nettet. Internettet er efterhånden så implementeret i vores hverdag, at vi stort set lever og ånder igennem det uden at skænke det en tanke.

Men gå tilbage til 1999, da Mindshare tog sit første skridt som nyopstartet mediebureau, og så var det yderst omtalte ”Word Wide Web” en science-fiktion verden i sig selv. Du loggede på gennem en boks og store larmende kasser med små flimrende skærme. Og man sad troligt og tastede http://www. før enhver adresse. Hvis du vil tages tilbage til den gang, kan du høre modemmets søde opkaldsmusik her:

1999 var en tid, hvor kun 9% af den danske befolkning havde adgang til internettet hjemmefra. Ud  af dem var det 1/3, der kun brugte det 30 minutter eller mindre ad gangen. Men på denne halve time kunne du pludselig med blot et par klik finde frem til alt fra hunderacer til lasagneopskrifter på Google – en revolutionerende digital opslagsbog, der så lyset året før, men som i dag har over 200 millioner forespørgsler om dagen.

Og så kom chatbølgen. Pludselig havde du mulighed for at kommunikere med folk fra hele verden i chatrum af mere eller mindre lødig karakter. I slipstrømmen på chatfora kom MSN Messenger til. Med et var dine venner var altid lige i nærheden, i form af små grønne ikoner. De plingende notifikationer når man fik en ny besked, blev en form for social kapital. Jo flere plings, desto mere populær var du. Det blev startskuddet på den overflod af sociale medier som cirka halvdelen af os benytter i dag.

Blandt den danske befolkning er 97% af os i dag koblet på internettet, og vi er online alle døgnets 24 timer – hvad enten vi chatter over sociale medier, streamer video til vores tablets eller handler dagligvarer til den kommende uge.
Internettet er i løbet af de seneste 15 år gået fra et ukendt, svært tilgængeligt men praktisk værktøj, der kun i 2% af vores tid online blev brugt til underholdning, til at være et kæmpe underholdnings-, kommunikations- og vidensmekka, som både er blevet uundgåeligt og ikke mindst uundværligt.

 

Foto: Waag Society