Hakket oksekød, letmælk og milliarder i omsætning. At være dagligvarebutik handler om gamle kendinge i køledisken og blodige slagsmål på fronterne for at booste og bibeholde sit brands værdi. Derfor har dagligvarebilledet ændret sig med raketfart herhjemme de sidste 15 år. Kun Netto har formået at holde sig i top.

Så sent som i sidste uge blev det offentliggjort at SuperBest og Eurospar-koncepterne er skrottet. De bliver erstattet med det norske butikskoncept Meny. Det er ikke første gang, at en velkendt butikskæde får kniven.

Yndlingen var en dødssejler

ISO-kæden blev grundlagt af købmand Jørgen Soldbro i 1937, og blev siden overtaget af sønnen Niels Jørgen Soldbro. ISO-kæden var en købmandsbutik, der var både initiativrig og innovativ. ISO voksede fra én butik til en større kæde af butikker og spillede i slutningen af 1990’erne en væsentlig rolle i den danske dagligvaresektor. Blandet andet stod ISO for åbningen af det første danske internetsupermarked. Det var allerede i 1998, hvor hjemmesider så sådan ud og foregik under navnet ISO TeleKøb.

Da Mindshare første gang i år 2002 stillede danske forbrugere spørgsmålet om, hvilke dagligvarebutikker, der var deres foretrukne butik, kom ISO ud som branchens stærkeste mærke.

Forbrugerne i mærkevareundersøgelsen bedømte købmandsbutikken ISO mere positivt end andre dagligvarebutikker som Netto, Føtex, Irma og SuperBrugsen. ISO-kædens profil byggede på godt købmandskab, nærhed og kvalitet. Det resulterede i en førerposition i ’Mærkevarelandskabet’ foran de store giganter Dansk Supermarked og Coop.

Men pris slog desværre den daglige sludder med købmanden af pinden. Nærhed og kvalitet var en dødssejler.

Tilbage til kvalitet?

I dag er ’Mærkevarelandskabet’ for dagligvareforretninger domineret af discountbutikker som Netto, Rema1000 og Lidl. Sidste uge kom den store supermarkedsguillotine igen frem, og denne gang var det SuperBest og Eurospar, der blev ført til skafottet. I stedet skal vi nu vænne os til norske Meny.

Man siger, at historien gentager sig, og det bliver derfor spændende om det nye Meny, der slår sig på at være en rigtig købmand/slagter/bager, bliver en ligeså stor succes som hedengangne ISO. Det får vi først at se i vores mærkevareanalyse om et par år.