For to uger siden beskrev vi her på bloggen, hvordan Facebook igen strammer deres guidelines for fansider. Det betød blandt andet, at virksomheder ikke længere må opfordre brugere til at ”like” deres sider. Nu slår det sociale netværk ned på fænomenet click-baiting i kampen om at bevare kvaliteten i dit newsfeed.
Click-baiting? Det lyder dodgy
Begrebet click-baiting dækker over artikler og overskrifter designet til at drive trafik til en side. Med overskrifter som ”Du gætter aldrig hvilken chokerende ændring Facebook kommer med” forsøger virksomheder at lokke læseren til at klikke på et link – og alt for ofte stemmer indholdet på ingen måde overens med overskriften, hvilket giver os en dårlig brugeroplevelse. Fænomenet er ikke specielt udbredt på det sociale netværk herhjemme, men konceptet er velkendt på internettet og et yndet redskab for affiliate bureauer.
Hvordan straffer Facebook click-baiting?
Helt konkret har Facebook foretaget en opdatering af algoritmen, der kontrollerer newsfeedet. Facebook holder nu øje med, hvor lang tid vi bruger på en given artikel, efter vi har klikket på et link. Hvis brugeren vender tilbage til newsfeedet med det samme, vil indholdet blive nedprioriteret. Omvendt gælder det, at jo længere tid vi bruger på indholdet, jo højere bliver den vægtet i algoritmen.
En anden faktor, til at identificere indhold af dårlig kvalitet, er forholdet mellem antallet af kliks og antallet af kommentarer og delinger. Hvis mange klikker på et link, men ingen deler, vil Facebook opfatte linket som mindre relevant og derved ”straffe” indholdet.
Facebook satser på kvalitet
Opdateringen af algoritmen er fuldstændig i tråd med Facebooks strategi, der fokuserer på opjustere kvaliteten af indhold på deres platform. Alt andet ville også være hovedløst. Bedre indhold betyder, at vi bruger mere tid på det sociale netværk, hvilket i sidste ende resulterer i flere annoncekroner til Facebook. Den samme tendens har i øvrigt gjort sig gældende hos Google, hvor man længe har arbejdet med at forbedre algoritmen således at brugerne oplever at få serveret de mest relevante søgeresultater.
Ingen betydelige konsekvenser for brands
Fænomenet click-baiting er ikke voldsomt udbredt herhjemme, men Facebooks inkludering af time spent i newsfeed ranking kan have væsentlig betydning på sigt. Selv skriver Facebook på deres blog, at det kun vil ramme sider, der ofte anvender click-bait, men tendensen, med at foretage algoritmeændringer der påvirker vores newsfeed i en mere kvalitativ retning, er interessant, og bliver toneangivende for den måde vi producerer indhold på i fremtiden.