Facebook har været genstand for en del debat på det seneste: Branchens egen debat om hvorvidt teenagerne er ved at forlade Facebook, den enorme omsætning og en 10 års fødselsdag. Midt i det hele har Facebook lanceret sin ‘Paper’ app til iOS som indtil videre kun kan fås, hvis man har et Amerikansk Apple ID. For dem der ikke kan vente – ligesom undertegnende – kan man ændre sit Apple ID for en kort bemærkning (Hans Tosti har lavet en fin vejledning her)

Paper er det første projekt, der lanceres fra Facebooks nye Creative Labs. App’en skal opfylde et stigende behov for stærkt tilpasset, personligt indhold serveret som attraktive og brugervenlige ‘visuelle historier’ (meget lig Flipboard, hvilket må formodes at være helt bevidst). App’ens funktionalitet er primært bygget op omkring mobilen, hvor brugerne kan swipe gennem indholdet, dreje telefonen for at se et større format, se panoramavisning af billeder, samtidig med at historier og videoer vises i fuld skærm.

Indholdsstøj stiller krav om sortering

Med udbredelsen af smartphones er det blevet meget lettere at lave sin egen livshistorie i nedkogt format og dele den med venner, familie og følgere. Billeder og video i høj kvalitet er ikke længere forbeholdt dem, der har råd til store, dyre kameraer og billedredigeringssoftware. Enhver bruger kan fryse et vigtigt øjeblik med sit kamera, funke det op med et Instagramfilter og dele det med hele sit sociale netværk på få minutter. Brugerne skaber mere indhold end nogensinde før, og samtidig fungerer de i stigende grad som ‘kuratorer’ for indholdet. Med så meget ‘indholdsstøj’ bliver der naturligt også et større behov blandt forbrugerne for at luge ud i den irrelevante information og kun se det, der virkelig interesserer dem. Det stigende antal apps, der kan benyttes til at finde og kvalificere indhold (og deres stigende popularitet) understreger tendensen. Pinterest, Tumblr, Flipboard, Zite og Foodspotting er blot nogle få af dem, og de har alle én ting til fælles – de er ekstremt visuelle i deres grundform. Og her adskiller Paper appen sig ikke.

Facebook 2.0

Det centrale spørgsmål er om den mere visuelt orienterede Paper ender med at udkonkurrere den originale Facebook app helt? Den nye Paper app tilbyder de fleste populære Facebookfunktioner såsom venneanmodning, beskeder og notifikationer, og det at svært at se hvad der efterhånden er det unikke ved den originale Facebook app. Når vi derudover tager succesen i USA i betragtning – Paper lå som nummer 4 i App Store kun få timer efter lanceringen – er den et fænomen, vi klart skal holde øje med. Og der er ingen tvivl om, at de andre apps til indholdsudvælgelse (især Flipboard) må ryste en kende i bukserne efterhånden som Paper opnår popularitet og lanceres i andre lande.

Ingen annoncering – endnu

I øjeblikket er der ikke mulighed for at annoncere i Paper, da fokus i den indledende fase ligger på at skabe en autentisk brugeroplevelse. Men lanceringen af den nye app er et interessant træk fra en virksomhed, der for nylig justerede sin annonceringsstrategi mod større rækkevidde frem for engagement, hvor den nye app primært synes at fokusere på engagement. Hvis funktionaliteten forbliver den samme, når man på et tidspunkt indbygger kommercielle muligheder, vil de virksomheder, der ønsker at udnytte den nye app som kanal, blive tvunget til at tænke i indholdskvalitet samt brugernes individuelle behov og interesser.

Sammenfatning

Den nye app er udviklet på baggrund af en tydelig forbrugertendens omkring visuel sortering og kvalificering af indhold, og resultaterne efter lanceringen i USA ser lovende ud. Hertil må man også tilføje at alt hvad Facebook lancerer per definition er interessant pga. deres store popularitet blandt både brugere og brands. Men at dømme ud fra det nuværende buzz og kvaliteten af brugeroplevelsen i Paper, så ligner det her en central medieplatform for mange mennesker fremadrettet.
Og mens vi venter på annoncerne i Paper, kan brands og bureauer passede bruge ventetiden til at omstille sig til den ”nye” virkelighed hvor langsigtet udvikling af kvalitetsindhold bliver præmissen for at opnå eksponering og reach på sociale platforme som Paper.