Som led i en større udvikling for det svenske Spotify, har virksomheden gjort tre centrale ting i december: Lanceret et gratis mobil- og tablettilbud, gået ind på 20 nye markeder (er nu på 55) og tilbudt eksklusiv streamingadgang til Led Zeppelins bagkatalog. Alle sammen aktiviteter, som har til formål at fremme dækningen og forstærke konkurrencen mere direkte med produkter som Pandora og iTunes Radio.
Spotify modellen
Spotify har længe haft en “freemium”-model, hvilket giver mulighed for gratis adgang via computeren. Tjenesten er kommercialiseret gennem annoncering, og brugerne kan så købe et abonnement for at lytte til musik på computeren ubegrænset og uden reklamer, eller købe det store abonoment, som giver brugeren adgang til produktet på mobiltelefon og tablet såvel samt muligheden for at gemme sange, så de kan høres offline.
Pandora modellen
Pandora har derimod en gratis annonceunderstøttet version til alle enheder, selvom det ikke er muligt at lytte til et bestemt nummer – brugere vælger i stedet en sang, kunstner eller genre, som Pandora opretter en radiostation ud fra med lignende musik.
Nye toner fra Spotify
Spotifys nye tabletprodukt vil være en direkte afspejling af deres computerversion. Mobilproduktet derimod vil være anderledes, da man kun kan vælge en kunstner, men ikke et bestemt nummer – i stedet afspilles numre i hele kataloget tilfældigt. Brugere, der har oprettet afspilningslister med computerversionen, vil dog kunne lytte til dem i deres helhed.
Musikstreaming er i stigende grad en konkurrencepræget og ganske kompleks sektor, og Spotifys tiltag fremhæver, at de er meget seriøse med hensyn til at indhente Pandora, der har været tilgængelig i USA i meget længere tid og har 150 millioner brugere mod Spotifys 20 millioner. I 2014 vil vi sandsynligvis se nogle samlede initiativer fra f.eks. hovedtelefonproducenten Beats såvel som en abonnementstjeneste til YouTube.
Hvorfor ny mobilversion?
Med disse tiltag har Spotify i høj grad øget deres potentielle dækning, og med mobilannoncering, der sandsynligvis bliver det største vækstområde på de fleste markeder i de kommende år, har Spotify muligvis åbnet for en stor ny indtægtsstrøm.
Meldingen om Led Zeppelin er desuden et taktisk samarbejde som Spotify håber kan påvirke velhavende ældre lyttere, til at starte en konto. Man kunne f.eks. sagents forestille sig, at Spotifys direktør har udset sig The Beatles som sit næste mål, da tilføjelsen af deres katalog som download til iTunes i 2010 trak overskrifter i hele verden.
Mange kunstnere er stadig sure
Ingen af disse udmeldinger vil dog gøre ende på striden om forretningsmodellerne bag streamingtjenester. Mange kunstnere hævder, at tjenester som Pandora og Spotify behandler musikere uretfærdigt, selv om streamingvirksomhederne svarer igen med, at de tjener flere penge end med alternativet, som er ulovlig downloading. Spotify lancerede for nylig en PR-offensiv, og nu, hvor de har fået Metallica, der som bekendt sagsøgte Napster, over på deres side, vil de sandsynligvis fortsætte med at prøve at få over indholdsleverandører, pladeselskaber og annoncører over på deres side.
Er Zeppelin og mobil nok?
Spotify har tydeligvis ambitioner om at blive verdens største musikstreamingtjeneste, eftersom virksomheden nu meget mere direkte kan konkurrere med Pandora om både brugere og penge fra mobilannoncer. I 2014, hvor vi sandsynligvis kommer til at se mange flere lanceringer fra nye og eksisterende konkurrenter på dette yderst konkurrenceprægede område, vil det blive interessant at se, hvorvidt tilføjelsen af et gratis mobilprodukt samt højlydt guitarspil kan placere Spotify forrest i kapløbet.