Baggrund

Twitters partnerskaber med de forskellige tv-netværk udvikler sig med høj hast, og det var kun et spørgsmål om tid, før et af de større kabelnetværk kom med på vognen. Comcast har for nylig offentliggjort et banebrydende partnerskab mellem NBCUniversal og Twitter – et partnerskab med potentiale til at skabe enorme fordele for deltagerne. Med det formål at koble Twitters mange millioner brugere på tv-fladen har Comcast designet en ny funktion med navnet “See it”, hvor abonnenter på deres Xfinity tv-service kan se tv-programmer, film og sportsudsendelser ved at klikke på en “See it”-knap indlejret i et tweet. CEO for Comcast, Brian Roberts, beskriver den nye funktion som “en on-demand onlinefjernbetjening.”

Detaljer og implikationer

Mange konversationer på Twitter drejer sig om tv-udsendelser. Med “See it” bygger Twitter bro mellem debatten og programmerne. På en typisk uge genererer #thevoice over 350 millioner eksponeringer på Twitter, og i øjeblikket er det missing link, hvordan man kan konvertere tweetindlæg til forbrug. Fremover vil en “See it”-knap for eksempel blive vist som afslutning på et tweet, når NBCUniversal lægger et tweet ud om “The Voice”, og dermed får Xfinitys kunder mulighed for at se liveprogrammer, enten på deres tv eller direkte på smartphone eller tablet. Brugerne får også mulighed for at optage programmer “on-the-go”, oprette påmindelser og købe biografbilletter via Fandango, der er en avanceret og meget benyttet billetbestillingsservice i USA. Hvis brugeren ikke abonnerer på Xfinity, kan de via et link gå ind på NBC’s hjemmeside eller app, hvor de kan åbne videoen.

Der er store potentielle fordele for Comcast og NBC. “See It” kan bidrage til at konvertere de mange millioner tv-relaterede tweets til faktiske visninger og på den måde øge seertallet og engagementet med seerne. For virksomhederne er den primære fordel, at NBC’s digitale og tv-sponsorater nu kan forlænges over på Twitter. Via Twitters Amplify program kan alle NBC’s annoncører udvide rækkevidden af annoncekampagner og sponsorering til publikum på Twitter og tiltrække flere seere til programmerne. Virksomheder, der køber tv-reklamer, kan sikre, at forbrugerne ser reklamerne, ved at promote dem på Twitter, når annoncørerne kan købe tv-reklame og digitale placeringer i én samlet procedure. “NBC’s indhold skaber de mest populære konversationer på sociale medier,” siger Steve Burke, der er CEO for NBCUniversal. “Med det nye partnerskab kan vores annoncører nå ud til endnu flere af de specifikke målgrupper, som de sigter mod”. Samtidig er Comcast og Twitter i dialog med flere distributionspartnere og tv-netværk om at benytte “See it”-funktionen til at reklamere for deres indhold, og dermed kan annonceringspotentialet kun blive øget.

Sammenfatning

Twitter er et populært forum for tv-seere til at diskutere de programmer, de ser i fjernsynet, i realtid, og Comcasts partnerskab med det sociale netværk skaber en endnu tættere sammenhæng ved at give de mange millioner følgere på Twitter mulighed for at se programmerne på alle typer skærme. Samarbejdet markerer en milepæl i udviklingen af socialt tv ved at bringe det ud til nye platforme og tilfredsstille forbrugerens stadigt større ønske om at kunne se tv når som helst og hvor som helst. Dermed kommer Twitter måske snart til at erstatte din fjernbetjening.