Pinterest lancerede i august en ny funktion, hvor brugerne kan modtage en e-mailnotifikation, når et af de produkter, som de har “pinnet”, bliver sat ned i pris. Med andre ord får brugeren automatisk besked om tilbud på produkter, som denne tidligere har vist interesse for på det sociale medie.
Pins med prisangivelse får flere likes
Produktpins med priser har fra start været populære på Pinterest og får hele 36% flere likes end pins uden prisangivelse. Den nye funktion med notifikation ved prisnedsættelser lanceres med tilpasningsmuligheden, at en bruger kan til- eller framelde sig servicen i indstillingsmenuen og det bliver interessant, at se fordelingen heraf.
Sammensmeltning af socialt netværk og e-handel
Med kun tre år på bagen er Pinterest i øjeblikket verdens fjerde mest populære sociale netværk med over 70 millioner brugere. Herunder kan nævnes, at 97 % af disse brugere er kvinder og over 50 % af dem er fra USA. Hvad er mere interessant er, at det er lykkes Pinterest at blive lige præcis dét, som både Google, Facebook, Twitter og alle andre har længe har efterstræbt – en effektiv sammensmeltning af et socialt netværk og handel. En amerikansk undersøgelse, blandt personer der handler på nettet, fastslår, at Pinterest er den næststørste platform til at levere internetkunder til onlinebutikkerne (11,3 %), næst efter giganten blandt sociale medier Facebook (85,8 %) og foran Twitter (2,9 %). Derudover køber kunder fra Pinterest for op til 50 % mere pr. onlinekøb end kunder fra Facebook og Twitter og hele 70 % mere end besøgende, der kommer fra andre kanaler end de sociale medier.
Pinterest er foran konkurrenterne
Med andre ord ser det ud til, at Pinterest er godt i gang med at knække koden for hvordan mediet gøres til en attraktiv salgskanal og dermed en attraktiv platform for rigtig mange annoncører, hvorfor Pinterest havner i en klar førerposition i modsætning til deres direkte konkurrenter på området. Facebook er en af dem, der i øjeblikket arbejder med inkorporere flere salg på deres platform. Konceptet hedder ’Gifts’ (læs mere her ) og er stadig i gang med at blive testet i USA, inden vi får det at se i Europa. Derfor ved vi endnu ingenting om hvorvidt det bliver en succes, men rygterne siger, at brugerne ikke har taget helt så godt imod funktionen som Facebook havde håbet. Twitter, Google+, Instagram og en række andre spillere har endnu ikke valgt, at prioritere en implementering af salgsfunktioner i deres medier. Det betyder dog langt fra, at disse medier ikke kan anvendes til at drive salg. Tværtimod! Der findes masser af eksempler på brands, der har set muligheden og brugt de sociale medier til at skabe omtale, anbefalinger og i sidste ende direkte salg. Højsæsonen for internethandel nærmer sig, og mange brands ville gøre klogt i at se nærmere på hvordan salgspotentialet i de sociale medier kan realiseres.