Baggrund
Facebook har udviklet sig til en jungle at navigere rundt i for annoncører på grund af den overflod af annonceringsmoduler, der har været tilgængelig. Men den tid er forbi nu. For kort tid siden offentliggjorde Facebook nemlig, at selskabet i løbet af de kommende seks måneder vil reducere udvalget af reklameprodukter, og Sponsored Story, der udgør over halvdelen af de tilgængelige reklametyper, vil være blandt de første, der får øksen.
Detaljer
Det vil måske overraske annoncørerne, at Sponsored Story forsvinder, for de har vist sig at have højere interaktionsrater end almindelige Facebook-reklamer. Men i stedet for helt at fjerne dem vil Facebook begynde at bruge det lag af socialt indhold, der gør Sponsored Story så vellykkede, i alle sine reklametyper. Denne forenkling af produktudbuddet har til formål at styrke de forretningsmæssige resultater.
Den overordnede idé med ændringerne er at give brands færre, men bedre valgmuligheder, når de skal reklamere på Facebook. Mange af ændringerne er baseret på feedback fra virksomheder om Facebooks reklameprodukter, hvor forenkling har været et af de største ønsker.
Også Facebook Offers må lade livet. Det er et reklameprodukt, der gør det muligt for brands at tilbyde deres kunder rabatter og særtilbud på deres Facebook-side. Offers er blevet løbet over ende af Page Post Link Ads, som har vist sig at være mere effektive i forbindelse med tilbud rettet mod direkte respons. Questions Ads vil også blive overflødige, fordi det er nemmere for brands at stille spørgsmål i et sideopslag og indsamle svarene via opslagets kommentarfelt.
Implikationer
Annoncørerne vil helt sikkert tage positivt imod Facebooks forenklede reklameudbud som en nemmere måde at finde og interagere med deres målgrupper på det populære sociale netværk. Selv om nogle brands vil være kede af, at Sponsored Story forsvinder, burde tilføjelsen af socialt indhold til alle Facebooks reklametyper betyde, at alle reklamekampagner på Facebook vil opleve stigende respons.
Ændringerne er led i en bredere opfriskning af News Feed, som vil blive mere visuel, mindre rodet og leverer en sammenhængende oplevelse fra computer til mobil. Det er planen, at alle reklamer på platformen senest i 4. kvartal 2013 skal fremstå og opleves ensartet. Det vil gøre det sværere for brands at skille sig ud og gøre det vigtigere for dem at samle “synes godt om”-tilkendegivelser og anlægge effektive strategier for sociale opslag.
Sammenfatning
Det lader til, at Facebook endelig løfter foden fra speederen og reducerer den halsbrækkende fart, hvormed de har lanceret nye reklameprodukter, så de kan skabe sig et overblik over situationen. Og det er tiltrængt, for mange brands har været overvældet og har måttet kæmpe for at finde vej gennem junglen af Facebook-reklamer, mens brugerne har været godt trætte af de rodede News Feeds. Ændringerne vil forbedre oplevelsen for såvel annoncører som brugere og dermed sikre, at Facebook bevarer sin position som det foretrukne sociale medie.