Baggrund

Dette års F8 konference blev afholdt den 22. september 2011. Facebooks ‘F8’ er en årlig konference for udviklere, der afholdes i San Francisco i Californien. Konferencens “mission” i sit nu fjerde år er “at samle udviklere, iværksættere og innovatører, som er i gang med at opbygge et mere socialt net”. Konferencens fokus var hovedtalen af Facebooks CEO Mark Zuckerberg og nøglemedarbejdere inden for Facebook. For første gang var der også introduktioner af de to nye og vigtige partnere Spotify og Netflix.

På F8 2011 fortalte Facebook om nogle af de mest radikale platformændringer til dato, som i sidste ende vil revolutionere den måde, hvorpå brugerne interagerer socialt både i og uden for Facebook. Der er nu store muligheder for virksomheder, udviklere og almindelige brugere. De omfatter de nydesignede brugerprofiler kaldet – ‘Timelines’, introduktionen af systemet Open Graph til udvikling af apps, nye partnerskaber med Spotify, Hulu og Netflix, en Ticker i realtid over brugerens venners interaktioner og en ny algoritme kaldet Graph Rank til prioritering af tilstedeværelsen af Newsfeed/Ticker/Timeline til apps samt “Like” knapper, der kan personliggøres.

 

Væsentlige ændringer

Nogle af de funktioner, som allerede findes på Facebook, er de forbedrede lister over venner, knappen til abonnementer og Tickeren i realtid. Nye ændringer som Timeline vil være til rådighed fra 1. oktober 2011 som et tilvalg og vil blive rullet ud som standard efter en måned eller to.

 

Forbedrede vennelister

Facebook har introduceret tre nye lister for at bidrage til at skabe orden i nyhederne og gøre alle de opdateringer og interaktioner, som vi ser fra venner og valgte brands, en lille smule mere personlige. Listerne, som en bruger nu kan føje venner til og derefter se deres sociale opdateringer, er Smartlister, Nære venner og Bekendte. Facebook har også introduceret Ticker for at vise mindre væsentlige nyheder som en kommentar til et foto, interaktion mellem applikationer, og hvilken musik en ven lytter til. Hver liste har sin egen Newsfeed.

Smartlister:

Smartlisterne omfatter p.t. arbejde, skole, familie og by. De opretter sig selv med de oplysninger, en bruger har i sin profil, men brugeren kan tilføje eller fjerne medlemmer manuelt for at gøre dem endnu mere personlige. Hvis en bruger har gået på universitetet i Oxford, genereres en Oxford University-liste og de venner, som også har gået på Oxford, føjes på listen. Det gør brugerne i stand til selv at dele information i stedet for at informationsdelingen sker med hele deres venneliste.

Nære venner:

Listen over nære venner skal laves manuelt. Enhver aktivitet udført af medlemmer på denne liste kommer med i Newsfeed. Der er mulighed for at modtage notifikationer, når de lægger noget vigtigt ud, så man ikke går glip af noget.

Bekendte:

Medlemmer på denne liste er sjældnere med i Newsfeed. Kun vigtige opdateringer som en aktivitet vil komme med.

Knappen Abonnementer

Knappen Abonnementer giver brugerne mulighed for at høre fra mennesker, de ikke kender personligt ved at abonnere på dem. Brugere kan også få deres egne fans. De mennesker, som abonnerer på dem, vil få beskeder, de definerer som “Offentlige” i deres nyheder. Abonnementsfunktionen er helt valgfri – brugerne kan vælge ikke at abonnere på nogen og vælge at slå Abonnementer fra på deres profil, hvis de ikke ønsker at få nogen abonnenter.

Knappen Abonnementer kan bruges til at:

– Vælge, hvad du ser fra andre mennesker under nyheder

– Høre fra andre mennesker, selv om du ikke er en ven

– Lade andre mennesker høre fra dig, selv om du ikke er en ven

 

Ticker

‘Ticker i realtid’ vil blive endnu en nyhedsfunktion i Facebook profilen.  Den nye funktion viser vennernes aktiviteter i realtid. Det vil gøre det muligt for brugerne at deltage med det samme og at se vennernes kommentarer til et foto, brandopdateringer osv. Facebook har defineret Ticker som stedet, hvor mindre epokegørende nyheder streames, således at brugerens vigtige nyheder i Facebook bliver mindre overfyldt. Ved at klikke på Ticker kan brugerne se hele historien og kommentere eller deltage uden at skifte side. Brugerne kan definere, hvor mange opdateringer skal være synlige og kan også styre, hvem deres opdateringer skal være synlige for.

Timeline Profiler

Facebook udvikler sin profil og gør den mere visuel. Brugerprofilen får en makeover, så brugerne kan skabe en visuel scrapbog over deres liv.

Timeline eller tidslinjen er en nem måde til at genopdage de ting, som brugerne har delt, og samle alle de bedste øjeblikke på et enkelt sted.

Facebook vil automatisk indsætte fotos, statusopdateringer og begivenheder fra brugernes Facebook historik på en tidslinje. Brugerne kan også tilføje fotos og indhold fra fortiden for at udfylde – ’Way back’- delen.

En privat aktivitetslog, hvor alt det, brugeren har lagt ud på Facebook, siden han/hun loggede på første gang, er med. Det kan bruges til at føje aktiviteter til brugerens tidslinjer.

Applikationer kan føjes til tidslinjen, så brugerne kan vise, hvilken musik de kan lide, eller hvilke aktiviteter de holder af. Venner kan så være med og lytte til samme musik eller se samme tv-show.

En del af de æstetiske ændringer til tidslinjen omfatter flytning af brugerens ’synes godt om’ til forrest på deres side. I tidligere versioner var brandede sider, som brugeren ’syntes godt om’, gemt i ‘Info’-delen af brugerens profil og krævede, at brugeren skulle grave for at se, hvad en ven syntes godt om ved at klikke på ‘Vis andre sider’.

Tidslinjen er ―”en måde at vise, hvem du er, hvad du laver, og hvor du har været”.

 

Open Graph til udviklere

Da Facebooks primære mål har været, at brugerne kunne få forbindelse med hinanden og dele flere oplysninger, lancerer Facebook Open Graph til udviklere, så de kan opbygge applikationer, som giver brugerne mulighed for at dele alt det, de laver med deres venner.

Det omfatter tre hovedmekanismer:

– Applikationerne vil nu kun bede om tilladelse til at lægge indhold ind på Facebook én gang. Det vil blive forklaret, hvilken type oplysninger vil blive delt, og herefter vil brugeren ikke blive bedt om at afgive tilladelse igen. Tidligere er brugeren blevet anmodet om at skrive noget på væggen flere gange, som vi har set det med Social Gaming – Farmville osv.

– Opdateringer via Open Graph vil automatisk komme frem i Ticker, men ikke i Newsfeed, medmindre det er en vigtig begivenhed, hvilket vil give brugeren mere kontrol og mere orden i sine nyheder.

– Brugerne kan dele musik, tv-shows, film osv. via ’Open Graph’.

Facebook har opdelt typerne af apps, som kan bygges på denne platform, i fire dele: Kommunikation, spil, medier og livsstil.

 

Graph Rank

Med introduktionen af Open Graph fremhæver Facebook også Graph Rank. Graph Rank vil blive brugt til at styre aktiviteten omkring Open Graph samt distributionen via Newsfeed, Ticker og Timeline. Graph Rank er personlig, så den afspejler brugernes og deres venners smag.

Da Graph Rank er designet til at fremhæve spændende aktiviteter, vil udviklerne nu kunne måle deres apps ydelse. Udviklerne vil kunne se analyser for Open Graph aktivitet genereret af deres app.

 

Eksklusive Partnerskaber

Facebook har indgået partnerskab med Netflix og Hulu for at give brugerne film- og tv-oplevelser på Facebook. Netflix og Hulu er blot to af de omkring 12 formidlere af underholdning, som Facebook har samarbejdet med.

Facebook Ticker vil vise brugerne, hvad deres venner ser i realtid. Timeline vil fremhæve de bedste film og episoder, så vennerne kan se dem. Facebooks film- og tv-partnere omfatter også IMDb, Flixster, DirecTV og Miso.

Facebook fortalte også om sit musikinitiativ, og at de har indgået partnerskab med en række musikselskaber.  Hovedpartneren på platformen vil være Spotify, hvis CEO Daniel Ek trådte frem på scenen på F8. Han sagde, at der er potentiale for at finde ny musik og dele spillelister via Facebook. Introduktionen af Ticker giver også brugerne mulighed for at se, hvad deres venner lytter til.

Spilleknapperne vil blive synlige på Newsfeed og ved at klikke på disse knapper, vil der blive streamet musik fra Spotify. Denne service vil også være til rådighed via andre musikabonnementer.

Med introduktionen af tv, film og musik på Facebook kan brugerne nu lytte til musik med hinanden, se film og tv-shows og læse nyhederne. Alle disse applikationer vil være mulige via Facebooks Open Graph.

 

Personlige ‘Synes om-knapper’

Facebook vil nu give mulighed for at skabe dine egne ‘synes om’ knapper via udviklingen af en app eller en side. Udviklerne skal definere en ―’handling’ eller ―’genstand’, som brugeren skal have forbindelse med. Hvis en bruger f.eks. ’så’  et ’videoklip’, vil denne handling blive vist i deres Ticker med den besked, at “Brook Minto har set x”, hvor beskeden tidligere ville være, at “Brook Minto synes godt om”. Det skulle bidrage til, at brugerne føler, at de ikke godkender noget, men i stedet engagerer sig i noget.

Når handlingen er sendt til Ticker, og en bruger ser et videoklip på en app, som så vises på en vens nyheder, så vil vennen kunne se samme klip uden at skulle navigere væk fra siden.

 

Resumé

Nye funktioner som den forbedrede profilside vil motivere og gøre det muligt for brugerne at bidrage med endnu flere personlige oplysninger om deres liv, hvilket vil give brands flere forbrugerdata, så de bedre kan skabe kontakt med deres eksisterende og potentielle fans. Men man er stadig lidt usikker på, om forbrugerne vil synes, at de nye funktioner er for påtrængende og George Orwell-agtige.

Facebook meddelte offentligt, at de nu er nået op på 800 mio. brugere, hvoraf 50 % har brugt platformen samtidig for første gang nogensinde. Sitet viser ikke tegn på at holde op. Med de nye funktioner kæmper Facebook nu for at blive forbrugernes første valg med hensyn til indhold. Hvis Google leverer indhold baseret på indeks, vil Facebook levere det baseret på den sociale graf, og nu ikke kun vise, hvad dine venner “synes om”, men også hvad de rent faktisk laver.

Ifølge Mark Zuckerberg vil de næste fem år blive defineret af apps og graden af interesse, og opfordringen til at skabe spændende Open Graph apps og gå videre end dialogen for at skabe relevant indhold til brugerens tidslinje på spændende nye måder er nu blevet overgivet til brands og virksomheder. Brands skal give brugerne værktøjerne til at dele denne interesse og gøre det muligt for dem at fortælle en historie.