Den stigende brug af mobiler til pristjek i butikkerne et interessant emne – og ikke mindst noget, der skræmmer detailhandlen. De nye forbrugere med denne adfærd har endda fået et navn; showroomers.
Den nye forbrugertype er ung; mellem 18 og 34 år gammel og er typisk en mand. Han er veluddannet, har god tid og har masser af penge. Han er både fra Europa, Japan og Kina og navigerer på tværs af mange forskellige teknologier.
Showroomers er meget aktive online. 48 procent af dem tjekker altid priser på nettet og 38 procent af dem bruger mobilen i butikken til at tjekke priser, anbefalinger, anmeldelser etc. De stiller krav til de fysiske butikker om, at de skal kunne matche prisen online, forhandler gerne om prisen og “extras” og har høje krav til service i butikken.
Showroomers har samme adfærd som professionelle indkøbere – og har ofte langt mere information end butikspersonalet. En fjerdedel har forventning om at foretage et køb i en butik, men ender med at gå uden en vare pga. manglende viden, service eller begrænset produktudvalg. Halvdelen af dem har slet ikke intention om at købe noget som helst – de er blot ude for at tjekke priser, se varerne og få rådgivning for efterfølgende at købe det online derhjemme.
Butikker kan også få noget positivt ud af showroomers; 58 procent af dem er på sociale netværk minimum én gang hver dag og halvdelen af dem skriver positive anmeldelser.
Dansk detailhandel skal tage stilling til, hvordan de vil håndtere showroomers. Der skal være en klar politik om, hvorvidt man vil prismatche eller ej. Derudover kan detailhandlen arbejde aktivt med varer eller serviceydelser, som kun kan findes i butikken – som f.eks. gratis undervisning i brugen af et nyt digitalt kamera, hvis det købes i butikken eller kombinationskøb af varer, der kan udløse rabat.