Vi køber vin hos blomsterhandleren, blomster på benzinstationen, bagerbrød i supermarkedet, smykker i skobutikken, tøj i interiørbutikken og planter hos isenkræmmeren. Vi kan få ordnet vores bankforretning hos supermarkedet (Coop) eller hos flyselskabet (Norwegian), mens vi spiller skrabespil og køber kosmetik i flyveren. Døgnkiosken har åben fra 7-23, mens 7-Eleven har åbent hele døgnet. Giver det mening?
Louise Byg Kongsholm, CEO i pej gruppen og forfatter til bogen Cross channel version 2.0, har et kort og entydigt svar på dét spørgsmål, som mange af os står tilbage med.
Svaret er JA. For forbrugerne er vilde med det!
De har travlt, kan ikke nå det hele, og vil gerne bare have fikset alle deres problemer på en gang. Det giver SÅ god mening. Så mere af den slags, tak.
Brancheglidning har ofte en lidt negativ klang. Det lyder som om, man som butik går på strandhugst i andre brancher. Men det er faktisk udelukkende positivt. Det handler om at løse problemer, nå en bestemt målgruppe med alt, hvad der er relevant for dem og optimere deres tid.
Lad os se på et par eksempler, der sætter brancheglidning på spidsen.
Aftensmaden leveres med avisen
Om lidt kommer aftensmaden sammen med avisen. New York Times vil nemlig levere aftensmaden til din dør. Avisen oplever en nedgang i salget af deres printede medier og går derfor nye, kreative veje for at finde alternative indtægtskilder. Sidste sommer begyndte New York Times at sælge ingredienser til opskrifter fra sin NYT Cooking hjemmeside.
NYT Cooking har omkring 7 millioner månedlige aktive brugere, og indeholder mere end 17.000 opskrifter fra Times arkivet. Læsere kan gemme og bedømme opskrifter og efterlade noter til andre brugere. Og nu kan de også købe fødevarekits a la carte eller tilmelde sig en abonnementsservice. Her vil de også få forslag til opskrifter baseret på deres præferencer.
Postbuddet klarer græsslåningen
Finlands postvæsen, Posti, udvidede i 2014 deres services til også at inkludere græsslåning – en ret usædvanlig kombination af jobs til samme medarbejdere, der dog samtidig bliver ekstremt effektiv. Men postvæsnet er i problemer. Der sendes færre breve og nye indtægtskilder skal derfor findes. Således var det i sommeren 2014 muligt at tilkøbe græsslåning hver tirsdag, hvilket er den dag, der bringes mest post ud. Der kunne vælges mellem 30 eller 60 minutter om ugen for 65 euro om måneden, og en funktionsdygtig græsslåmaskine skal være til stede på adressen.
Måske PostNord skulle tilbyde samme service? De leverer i forvejen dagligvarer ud i hele Danmark.
Tid til at tænke nyt
Andre gode eksempler på dobbeltjobs og øget effektivitet er tatovøren, der også er trænet i at spotte hudkræft, og bankfolk, der også leder efter tegn på ensomhed eller forsømmelse hos ældre.
Spørg jer selv, hvordan I kan løse flere problemer for jeres kunder på en effektiv måde, når de alligevel er i kontakt med jer?