Black Friday – virksomhedernes fest eller flop? Det bestemmer du faktisk selv. Og hvis ikke din virksomhed allerede er klar til den største shoppedag i år, så er der god grund til at komme i gang sådan cirka nu.

Vidste du eksempelvis, at

  • 95% af forbrugerne kender til Black Friday?
  • 31% af forbrugerne har planer om at handle på Black Friday?
  • 23% af forbrugerne har udskudt køb på grund af Black Friday?
  • 51% af forbrugerne forventer at handle i en dansk netbutik på Black Friday?

Kilde: FDIH Analyse 2018

Inden vi går ordentligt i gang, må jeg tilstå at denne Black Friday-artikel kommer til at fokusere udelukkende på online virksomheder, men lur mig, om ikke den lokale tøjekspert eller sågar brugsforening, kan få en ting eller to ud af artiklen ligeså.

Black Friday salget starter kl. 00.00

You snooze you lose. Kampen er hård når Black Friday løber af stablen, og du har garanteret ikke lyst til at tabe kunder på grund af dårlig timing. Tal viser, at folk sidder klar ved skærmen på slaget tolv, så vær sikker på, at alt er sat op til at rulle fra første minut. Der er godt gang i Black Friday-nethandlen d. 23. november frem til ved 3-tiden hvor trafikken står mere eller mindre stille indtil den atter tager fat ved 6-tiden om morgenen. Så hvis dit marketingbudget er knapt, kan du med fordel slukke for annonceringen de timer der alligevel ikke er meget aktivitet.

Forvent ikke nødvendigvis at tjene penge på Black Friday

Black Friday er en kompliceret størrelse, for uanset om man bryder sig om dagen eller ej, er butikkerne nødt til at være med på udsalgsbølgen. For hvis ikke de er, finder kunderne en anden butik at handle i, der kører med Black Friday-tilbud.

Det vigtige er, at du inden du sætter en vare på tilbud, regner din smertegrænse ud på produktet. Er du i færd med at tabe penge på et produkt? Når din smertegrænse er sat og tilbuddet er online kan du begynde at arbejde på mersalg. Det kan være, at en kunde har købt en computer til spotpris på din netbutik. Her kan du så efterfølgende sende e-mails eller udforme Facebook retargeting kampagner med fokus på en computertaske, Microsoft Office pakken, ekstra kabler eller andet som supplerer købet foretaget på Black Friday, men som du i tiden efter Black Friday kan sælge til fuld pris – og med fortjeneste.

Husk Cyber Monday!

Selvom Black Friday konceptet hersker online, er det faktisk slet ikke tiltænkt online-shopping, men derimod vilde tilbud i de fysiske butikker. Derfor lød startskuddet for Cyber Monday tilbage i 2005 for online shopping og det er siden da vokset til at være årets største online shoppedag på verdensplan. Herhjemme kan man sige, at Black Friday først rigtigt har taget fart de seneste år og altså noget senere end i USA, hvor Black Friday har eksisteret siden 1952. Det samme gør sig gældende med Cyber Monday, hvorfor Black Friday fortsat er den største shoppedag både på og udenfor nettet. De kloge vil sige, at du som onlinebutik skal lægge din energi, hvor der er størst salgspotentiale, og til det er jeg enig. Men hvor det største potentiale findes kan du bedst selv finde ud af. Nok er der flere købere på Black Friday, men mon ikke der er tilsvarende flere sælgere og tilbud som du skal kæmpe for opmærksomheden mod? Har du ualmindeligt skarpe tilbud eller et stærkt brand og domæne kan du sikkert godt tage kampen op på Black Friday. Men har du en mindre virksomhed, kan det måske betale sig for dig, at gemme kræfterne til Cyber Monday.

Og så er der selvfølgelig muligheden for at satse på begge dage! Har du budgettet hertil, kan du med fordel gøre dette. Det vil potentielt kræve lidt weekendarbejde, men hvis du tager dig tid til at analysere på Black Friday-festens afkast –  hvad der virkede og hvad der ikke gjorde, hvilke annoncer folk bed på og så videre, så står du med en skarpladt marketingpistol, klar til at kæmpe om de dyrebare Cyber Monday-kunder.

Gentag succesen

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hvert år. Hvis du har haft succes med dit Black Friday-salg kan du med fordel genbruge din strategi til næste år. Du troede måske op til Black Friday, at det var de dyre produkter med store besparelser der ville tiltrække købere, men erfarede at det var de mindre produkter der blev solgt flest af. Den erfaring kan du bruge til næste års Black Friday-ræs og skrue op for det, der fungerede året forinden. Og har du sat tracking op på din side, har du uvurderlig viden omkring dine kunder og deres adfærd. Du kan eksempelvis samle en pulje af de, der har foretaget et køb i din netbutik, eller som har været særligt længe på din side på Black Friday. En sådan pulje af mennesker er garanteret mere tilbøjelige til at købe hos dig næste gang der er Black Friday, og du kan med fordel bruge dine annonceringskroner dér, hos folk der allerede har købt eller udvist stor interesse for dine produkter.

Huskede du også at fejre Singles day?

Vil du vide mere? Skriv endelig til vores Paid Social specialist, Kristine Pedersen, Kristine.Pedersen@groupm.com