I søndags var det Singles Day

Så er et nyt fænomen kommet til landet. Som regel kommer de her nye fænomener fra USA – men denne gang er det Kina, der er afsender. Singles day startede på de kinesiske universiteter, som en dag, hvor der skulle foregå festlige aktiviteter, hvor singler kunne møde hinanden og dermed forsøge at ændre deres status fra ”single” til ”i forhold med …”. Dagen, 11. november blev valgt fordi 1 tallet kunne symbolisere en single, og 11.11 dermed flere singler.

I november 2009, gik 27 brands sammen for at fejre TMall Singles’ Day festlighederne. De troede bare det var en promotion for at booste salget mellem to store shopping sæsoner: Kinas National Dag og julen. Alle blev meget overraskede, da Jack & Jones brød alle tidligere salgsrekorder, og nåede $719.000 i salg på en dag. I dag er Singles’ Day det største shopping event i verden. I år siges det at man nåede op på $30,7 milliarder hos Alibaba, Kinas største online shopping portal alene.

Fejrer vi det i Danmark?

Det kan godt være, at du ikke fejrede det i år – men i Danmark, vælger flere og flere butikker at hoppe med på bølgen – primært netbutikker, virker det som om. Hvor der i 2017 blot var 3% af netbutikkerne, der var med på idéen, er vi allerede i år oppe på 13% ifølge FDIH. Der er dog lidt langt imellem de festlige aktiviteter, der skulle bringe singler sammen…

Så noget tyder på, at vi fremover i det danske efterår ikke kun skal vænne os til at fejre Halloween, Black Friday og Cyber Monday mens vi fordøjer Mortens anden og holder vejret op til julens festligheder. Nu kan vi godt begynde at vænne os til at 11.11 også er en festdag – i hvert fald hvis man er til shopping.

Tilsyneladende er det heldigvis noget, vi alle kan være med til, også selv om vi er i et forhold.

Vil du vide mere? kontakt vores Nordic Business Director, Louise Bak Schou!