Arkiv: Pej gruppen

Generation Alpha – fremtidens digitale forbruger

De ældste i fremtidens forbrugergeneration, Generation Alpha, er blot fem år. Alligevel er kendskabet til dem af stor kommerciel betydning. De spiller en central rolle for, hvordan der forbruges i mange skandinaviske husholdninger i dag, snart er de selvstændige hjemmeboende forbrugere, og i en ikke fjern fremtid er de voksne forbrugere, der skal sikre din... Læs mere »

Den helt umulige segmentering

17 livsfaser, 37 familietyper, 6 generationer, multiple identiteter, et utal af brugssituationer plus et stigende antal medier, der alt andet lige i gennemsnit er blevet mindre effektive på grund af mængderne, medierne og kanalerne. What to do? Det er et ’tough job’ at være marketingchef i dag, men løsningen kan være at stige af den... Læs mere »

Den private forbruger er blevet professionel indkøber

En professionel indkøber gør sit forarbejde godt. Undersøger markedet, tester produkter af, beder om tilbud fra forskellige sider, spiller leverandørerne lidt ud mod hinanden, og presser prisen i den sidste forhandling. Den professionelle indkøbers bedste forhandlingssituation er, når han/hun ved mere om produktet end sælgeren – det er en gylden mulighed for at brillere, sikre... Læs mere »

Trendforskning – vildfarelse eller sund fornuft?

”Trends! Det er da sådan noget, modebranchen beskæftiger sig med!”. Er du tilbøjelig til at være enig i denne opfattelse, bliver du lidt klogere i dette blogindlæg. At være på forkant med trends giver dig nemlig en unik konkurrencefordel, uanset hvilken branche du er i. pej gruppen, Skandinaviens førende trendinstitut, giver her et indblik i... Læs mere »

Wearable teknologi – Det slutter ikke her – wearables

  De flytter fra bord og lommer, og de smelter sammen med vores kroppe. De gør vores liv mere sammenhængende og lettere på flere fronter, men også mere komplekse. En naturlig sammensmeltning sker i disse år mellem noget så unaturligt som teknologi og noget så naturligt som kroppen. Wearable teknologi er ikke til at overse.... Læs mere »

Digital detox: Træk stikket – for en stund

Digitaliseringen af vores hverdag har på mange måder gjort livet lettere og har mange fordele med sig. Problemet er blot, at afhængigheden af digitale apparater og en konstant onlinetilværelse er ved at tage overhånd. Konstateringer som ’jeg er digi­holiker’ og ’jeg skal på digital detox’ dukker i højere grad op og sætter spørgsmålstegn ved det... Læs mere »

Forbrugerne er foran

Moderne teknologi giver den fysiske butik en masse nye og spændende muligheder. Det er sådan set ikke teknologien i sig selv, der giver en masse muligheder, men forbrugernes adfærd. Uden forbrugernes hurtige adaption af ny teknologi ville den ikke blive implementeret i butikkerne. Med den nye teknologi bliver butikkerne mere smarte – med både øget... Læs mere »

Kernefamilien under pres

Antallet af familietyper er eksploderet, hvilket gør segmentering og målgruppebeskrivelse endnu mere indviklet. Den samme person kan endda også skifte mellem forskellige familietyper fra uge til uge. Den danske familie ændrer form fra far, mor og to børn til en langt mere varieret størrelse. De seneste 20 år har nye familietyper vundet stærkt frem. Det... Læs mere »

Hvad er Cross Channel?

Mange detailhandlere har set, hvilken vej vinden blæser, og har kastet sig over projektet, men er enten løbet panden mod en mur, har investeret forkert eller har ikke fået kanalerne integreret godt nok. De små kiksere undervejs, som f.eks. gavekort, der ikke kan indløses på tværs af kanaler, varer, der ikke kan byttes på tværs,... Læs mere »

Markedsføringen halter for nethandlere

De danske netbutikker har flyttet klassiske markedsføringsteknikker over på nettet, hvilket er hverken smart eller effektivt. Det fremgår af en ny rapport udarbejdet af CBS. De danske nethandlere er ikke gode nok, når det kommer til at markedsføre sig over for kunderne. Det er konklusionen på rapporten ’Nethandlens udfordring og muligheder – en temperatur måling... Læs mere »