Når man ser tilbage på udviklingen de sidste par år, er der sket meget. Cross channel detailhandel er et tog, der er kommet op i fart, og vi tror ikke at de næste år kommer til at køre i et langsommere tempo. Her kommer 10 bud på, hvad udviklingen byder på de næste to år af Louise Byg Kongsholm og Martin Frederiksen, forfattere til bogen ”Cross channel version 2.0” fra sommeren 2016.

Uddrag fra bogen ”Cross channel version 2.0” af Louise Byg Kongsholm og Martin Frederiksen.

Synlighed og styrke via fysisk tilstedeværelse og konsolidering

  1. Flere pure players vil etablere fysiske butikker, pop up-butikker, plakatbutikker og showrooms. Det er en god metode til at skabe synlighed i bybilledet, og der er nok af tomme butikker at tage af. Et eksempel er Sofakompagniet.der, der nu åbner showrooms.
  2. Flere pop up-butikker. Både pure players og fysiske butikker vil satse mere på popup-formatet, fordi det skaber opmærksomhed og er en billig metode, hvis man vil teste nye lokationer og koncepter. De etablerede butikker vil være positive, for det er bedre at have en konkurrent som nabo end et tomt butikslokale. Et eksempel er getcityspace.com.
  3. De bedste vil konsolidere på tværs af butiksformater. Butikskæder vil opkøbe eller fusionere med andre butikskæder af frygt for ulven, pure players for at opnå styrke på tværs af kanaler, samle erfaringer på tværs, og det vil både spare tid og penge, men også være et bolværk mod konkurrence fra udlandet. Et eksempel er at Sportmaster, Unisport og Rezet Sneaker Store nu har fået samme ejer.

Forbedrede distributionsmodeller og modspil fra fysiske detailhandlere

  1. Verden fortsætter med at blive mere international, og der kommer flere globalt fødte retailkoncepter til Danmark. Et klassisk eksempel er Airbnb.
  2. Bedre distributionsmodeller vil se dagens lys. Ikke alene er der brug for, at man som forbruger kan hente sine varer på en lettere måde, når man laver onlinekøb flere steder, men der er også et pres hos hver enkelt retailer om at forsimple og billiggøre distribution. Vi forventer også et oprør mod det politiske forlig, der tillader PostNorden at afskaffe dag til dag-levering af breve. Enten kommer der en ny politisk aftale, eller detailhandlere kommer til at gå sammen om en plan B, hvor de sikrer bedre, hurtigere og billigere levering til forbrugerne. Læs i øvrigt om Penguin Pickup i denne bog.
  3. Fysisk detailhandler går fra næsten ikke at pive længere til at være fokuserede på at tage udfordringen op. Diskussionen om cross channel stopper. Det er kommet for at blive. Nye, mere indlevende og sanselige butiksformater dukker op og butikken revitaliseres.

Fuld online integration og intelligente loyalitetsprogrammer

  1. Webshops fortsætter med at blive bedre, og servicegabet mellem online og fysisk butik bliver kontinuerligt mindre. Kunderne bliver mindre bekymrede for at købe dyre produkter online, og de fysiske butikker skal derfor udvide deres servicekoncept tilsvarende, eller de taber markedsandele. Et eksempel er Cykelshoppen.dk, der leverer og servicerer cyklen hos forbrugeren.
  2. Finansielle institutioner som banker, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber kommer under yderligere pres fra rene online-løsninger uden telefonsupport. De lave administrationsomkostninger kommer tilbage til forbrugerne i form af lavere priser, og de unge forbrugere vil hellere have en app end et kontor, de kan besøge. Det flytter rundt på pengestrømme, og det kan få betydning for, hvilke betalingssystemer detailhandelen skal tilbyde i fremtiden. Her er eksemplerne blandt andet LunarWay og Next Forsikring.
  3. Der kommer en kraftig stigning i nye loyalitetsprogrammer, der reelt virker. Det kan enten være, at det klassiske kundekort udgår til fordel for at rabatter er knyttet til kundens kreditkort, eller det kan være loyalitet, der går på tværs af kæder og brands i helt nye formater. De tværgående formater har samme forstærkende effekt som Black Friday, hvor en smule ekstra markedsføring fra alle brands i et program har en meget stor effekt på alle deltageres samlede udbytte. To gode eksempler er Circle K og Wrapp.
  4. Der kommer nye formater indenfor social ecommerce, hvor brands går sammen i nye formater og aktivt inddrager både kendisbloggere og forbrugere som anmeldere og ambassadører. Formaterne kan være mange, men ud over nye typer social ecommerce-platforme, vil de store portaler blive forsynet med køb-knapper. Det bliver ikke kun Pinterest, der tillader direkte link videre til et køb, men alle med trafik nok til at tjene penge på henvisninger.