Udefra er der ikke særlig stor forskel på Danmark og resten af norden. Man kunne næsten tro, at de nordiske broderlande er så ens, at også markedsføringsbudgetterne ligner hinanden til forveksling. Men GroupM’s nyeste rapport om mediespend i de nordiske lande viser, at det langt fra er tilfældet.

Når vi slår de nordiske mediespends sammen, er der ved første øjekast ikke de store overraskelser.

  • Det totale spend er stort set uændret i forhold til sidste år. Sølle 0,1 % bliver det til.
  • Den største stigning er ikke overraskende inden for Digital. Hele 21 % er det steget med. Det er også samlet set gået frem for radio (6 %), Outdoor (4 %) og Øvrige (4 %)
  • Print er den største taber. Magasiner går med 15 % mest tilbage, mens fagpressen (11 %) og dagbladene (10 %) følger trop.

Men hvis vi ser på de enkelte landes spend, bliver tingene noget mere nuancerede, og de nationale forskellige kommer til syne:

Norge

I det norske er det dejligt at være digital. I hvert fald står Digital for det største boom. Faktisk er deres spend stukket af med en 33% vækst og her kan ingen af de nordiske naboer være med. Sverige har 21 % vækst, Finland 12 % og Danmark “sølle” 10%.

Daniel Novello, Digital Content Manager hos Mindshare Norge, knytter følgende kommentar til tallene:

Det norske online-boom har specielt med stigningen i Mobil- og WebTV at gøre. Brugen af smartphones steg gevaldigt mellem 2012-2013, og det er først nu i 2014 at annoncørerne har taget dette faktum til sig. Der planlægges flere kampagner end nogensinde med mobilbrugeren i fokus, og annoncørerne anstrenger sig for at skabe digitale kampagner som kan fungere på flere enheder. Indholdet tilpasses, og designet er responsivt fra begyndelsen.

Samtidig åbnes der op for flere 4G netværk end nogensinde før – især i tætbefolkede områder. I takt med at omkostningerne for forbrugeren falder og kvaliteten samtidig stiger, er investeringerne i mobile medier en naturlig udvikling for annoncørerne. Efterhånden vil væksten dog flade ud.

Sverige

Vores svenske broderland byder ikke på de store overraskelser. Her er der stigning i spend over hele linjen, undtagen på print og traditionel direkte reklame. Også her vælger annoncørerne i større grad de digitale og mobile kanaler for at kunne tale direkte til forbrugeren. Radio stikker dog lidt ud, hvilket skyldes, at der i efteråret 2012 blev indført mere præcise målinger, som man nu kan agere ud fra.

Finland

Finnerne er vilde med outdoor. 14 % går mediet frem, med Sverige i hælene (11 %), mens Danmark og Norge viser tilbagegang i interessen, med henholdsvis -4 % og -13 %. Fremgangen skyldes en opblomstring i brugen af skærme, specielt i indkøbscentre. Finnerne er dog et par år bagud i forhold til deres nordiske naboer på dette punkt. Men udviklingen betyder, at de store spillere går efter det nye medie, og de muligheder det bærer med sig, samtidig med at den taktiske reklames rolle i outdoor er stigende i Finland.

Danmark

Biografen stormer frem med 19 % vækst herhjemme. Det står i skarp kontrast til eksempelvis Norges negative 25 % vækst. Nino Cardell, Direktør for Medieindkøb og Formidling i Mindshare Danmark, siger om trenden:

Ikke alene er antallet af solgte billetter steget, men effekten af annonceringen i biografer er forbedret. ROI er simpelthen blevet bedre de seneste par år. Det skyldes blandt andet initiativer som Biospil, der har en høj grad af interaktion med forbrugeren. Men også de kendte “sluk mobilen”-reklamer, der herhjemme er sponsoreret, giver god mulighed for at investere i biografmediet. Og når forbrugeren har slukket for mobilen, skal annoncøren ikke længere kæmpe så meget for deres opmærksomhed – second screening er ikke et stort  issue i biografen, og det har også en betydning for ROI.

Det stigende antal solgte billetter, kan forklares med de mange danske film, der har været på plakaten, men også biografklubber og særlige events lokker flere ind i de bløde biosæder.

Alt i alt viser den nordiske spend rapport, at man ikke kan skære annonceringen over en kam, når det kommer til Norden, og at et lokalt kendskab stadigvæk er vigtigt, hvis man vil have mest effekt ud af sine annoncekroner.

Vil du vide mere? Så kan du kontakte Nino Cardell her