Point of View

Hver uge udgiver Mindshare en PoV, eller Point of View. Det er et kort resumé af en nyhed eller en trend indenfor vores felt, som vi har en holdning eller kommentar til. Det er vores forhåbning, at de gør dig lidt klogere på lidt kortere tid.

Denne PoV handler om Facebooks seneste udmelding, om at introduktionen af en “køb nu”-knap, der vil være tilgængelig i deres nyhedsfeed og på brands Facebook-sider. Denne udmelding kan tolkes, som om Facebook nu vil træde i Twitters fodspor ved at fokusere på salgsbaseret arbejde. Ulig Twitter vil Facebook dog fokusere mere på små eller mellemstore virksomheder frem for globale brands. Hvis denne udvikling er succesfuld, vil Facebook ikke alene blive mere central for andre brugere, det kan også være Facebooks start på at konkurrere med Amazon.

Introduktion

Facebook har planer om at introducere en “Køb nu”-knap på brands sider og i nyhedsfeeds. Nyheden kommer efter Twitters køb af CardSpring, en e-handelsplatform, der gør det muligt for brands at integrere “Køb nu”-knapper i brands så som Starbucks og American Express er Facebooks annoncering fokuseret på små til mellemstore virksomheder frem for globale brands.

Detaljer og betydning

Som altid med Facebook-lanceringer introduceres denne udvikling først i USA, hvor den gælder for små grupper håndplukkede små og mellemstore virksomheder. Hvis testperioden er en succes, forventer vi imidlertid, at “Køb nu”-knappen lanceres på andre markeder senere på året med en fuld global udrulning hurtigt derefter.

Et par primære betænkeligheder for brands, der gerne vil introducere denne funktion på deres sider (når den er tilgængelig), kan være:

  • Den virkning som dette har på brugeradfærd og den overordnede holdning til, at Facebook opbevarer kreditkortdata (husk på reaktionerne fra brugerne, da Facebook Credits blev introduceret – og derefter kasseret blot 18 måneder senere).
  • Omkostningerne der er forbundet med at føre folk til indholdet (da knappen er implementeret i et opslag, vil der måske være omkostninger i forbindelse med at promovere det opslag). Er “Køb nu”-opslag dyrere at promovere? Hvis det er tilfældet, hvordan kan CPA så sammenlignes med andre digitale kanaler som eksempelvis search? Facebook nægter i øjeblikket, at de potentielt vil tage procenter for alle gennemførte køb, hvilket tyder på et nyt reklameprodukt til “Køb nu”-indhold.
  • Hvor succesfuld knappen har været efter forsøget med de små og mellemstore virksomheder – og om der er tendenser, der udvikler sig omkring værdien af de solgte produkter (lave omkostninger versus høje omkostninger), og om der har været større tilslutning til køb af tjenester og produkter.

Facebook (og andre digitale platforme) bevæger sig i højere grad mod midten med deres tilbud – hvordan kan de blive mere integrerede i brugernes liv, samle flere (og større mængder) data og begynde at konkurrere mod større e-handelsplatforme så som Amazon. Hvis prøveperioden er en succes og Facebook ser lovende resultater, der kan sammenlignes med andre e-handelshjemmesider, kan det være starten på en ny tendens inden for forbrugeradfærd. Det vil også betyde et stort skift i typen af data, der er tilgængelig for annoncørerne. Facebook har udtalt, at de ikke vil dele kreditkortoplysninger med andre annoncører, men formuleringen er her meget specifik og de fleste annoncører vil da ogsp være mere interesserede i forbrugernes køb og købsadfærd frem for de egentlige kredit- eller debitkortoplysninger.

Opsummering/Vores holdning

Denne udmelding har alt det, en typisk stor Facebook-udvikling har, men som sædvanlig er det klogt at vente på de første case studies og resultater, før man hopper med på vognen. Det interessante er, at denne udvikling på makroniveau peger mod, at Facebook gerne vil være midtpunkt i brugernes liv. Som vi har sagt før, er der kamp om territorierne blandt de tre aktører, hvor Amazon har den største mængde købsdata, Google har den største mængde koncentreret data og Facebook har den største mængde personlige data. Hvis denne udvikling bærer frugt, kan det realistisk set ende med, at Facebook begynder at konkurrere med Amazon, og så er der kun search tilbage.