Baggrund

Amazon har annonceret, at de lancerer en smartphone, der kan køre sideløbende med deres eksisterende hardware, Kindle-enheden og Kindle Fire tablet. Amazons Fire Phone lader til at være designet til at skabet øget omsætning til Amazon, både fordi den binder folk til at bruge deres Prime-service, men også ved at skabe øgede marginer på selv produktet. Dette er en strategisk kovending for Amazon, der ofte har solgt deres egne varemærkede produkter uden den store fortjeneste.

Detaljer/betydninger

Fire Phone blev opreklameret af Amazon som en forandring inden for smartphones grundet dens banebrydende teknologiske funktioner: Dynamisk perspektiv, der giver ting på skærmen en 3D-agtig fremtoning, mens en billedgenkendelsesfunktion, der hedder Firefly, gør det muligt for brugeren at indfange et billede af noget, der efterfølgende automatisk tilføjes til indkøbsvognenhos Amazon. Sidstnævnte lader til at være forbundet med en Amazon-anskaffelse i 2009.

Telefonen er kun lige ved at komme på markedet i USA, og kun hos AT&T, med modeller på 32GB og 64GB der kan købes på en 2-årig kontrakt for henholdsvis 199 USD og 299 USD. Skønt den ikke er udpræget dyr, sætter det Fire-enheden i samme priskategori som Samsungs Galaxy S5 og i den lavere ende af Apples iPhone 5S (skønt Amazon tilbyder mange forskellige gratis ting til at booste værdien). Til sammenligning sælges en Kindle Fire til noget i omegnen af en 1/3 af prisen for en iPad mini.

Dette er en stor strategiændring hos Amazon, der tidligere virkede, som om de gav hardware væk, og udlignede tabet med et øget salg af de tilknyttede medier. De har været ret åbne omkring det faktum, at de gerne vil have folk til at prøve Amazon Prime, og det har resulteret i, at kunderne har brugt meget mere på tilknyttede varer. Men hvis man beder kunderne om at betale næste det samme, som man skal betale for en iPhone, for at kunne købe ting hos Amazon, er det muligvis at strække den lige lovligt langt.

Analytikere har antydet, at dette produkt er rettet mod Amazons mest dedikerede kunder, og hvis man sælger denne enhed til et nichesegment, kan det, grundet de højere marginer på Fire Phone, skabe kæmpeindtægter. Men det kan være noget af en mundfuld, at sætte sig op mod Lenovo, Samsung, Google og Apple. Facebook forsøgte noget tilsvarende, da de lancerede Facebook Home/HTC First, men som Ben Thompson udtaltebeviste det blot, at fordi folk elsker Facebook, betyder det ikke, de vil have, at Facebook skal dominere deres telefon og dermed deres liv”. Amazon kan måske få sig den samme lærestreg.

Opsummering
Amazon har bygget en enorm virksomhed op, men næsten ingen egentlig fortjeneste ved hele tiden at ignorere marginer og fokusere på vækst. Lanceringen af Fire Phone antyder, at dette er en strategiændring i en sådan grad, at det kan skabe store marginer og vækst, hvis den binder folk til Amazons lille økosystem. Amazon står imidlertid overfor store udfordringer i forbindelse med at differentiere sig fra det sofistikerede Apple, og de nådesløse angreb fra de store Android-producenter, hvis de vil opnå store resultater.