Hvad er nyheden?

Instagram har annonceret, at de lancerer annoncer i brugernes photo streams, dog, indtil videre,  kun i USA. Nyheden kommer, efter at Pinterest for nylig lancerede en lignende ‘begrænset’ udgave af et nyt annonceprodukt.

Baggrund

Sidste år købte Facebook Instagram for et formodet beløb på 1 milliard USD. Reaktionerne var blandede – på det tidspunkt kunne Instagram ikke skabe overskud, og Facebook var på vej til en børsintroduktion. Men med den succes, som Instagram har opnået med sin mobilapp (i forhold til den relativt lave tilfredshed med Facebook til mobil), og den datamængde, som Facebook angiveligt høster via Instagram – og naturligvis det fremtidige indtjeningspotentiale fra annoncering – giver købet mere mening, jo længere tid der går.

Detaljer og implikationer

Vi har for længst vænnet os til, at vi præsenteres for annoncer på de sociale medier på nettet, også selvom vi måske er trætte af dem. Fra et forbrugersynspunkt er annoncer på Instagram ikke anderledes end de annoncer, vi møder på andre sociale medier. Vi lærer at ignorere dem, og af og til fanges vores opmærksomhed alligevel af en relevant annonce. Da Instagram er et rent billedmedie, vil brugernes utilfredshed formodentlig ikke blive synlig – det er næppe sandsynligt, at en instagrammer skriver en liste over irriterende annoncer, tager et billede af den og lægger den på Instagram. Fra annoncørens synspunkt er det endnu en mulighed for at nå forbrugerne i et ‘autentisk’ miljø.

Ifølge meddelelsen fra Instagram lanceres annoncerne gradvist i photo streamet hos brugere i USA, og der bliver både tale om annoncer fra brands, man følger og ikke følger. Annoncerne bliver både billed- og videobaserede, og afsenderne bliver en lille håndfuld brands, der allerede er massivt til stede på Instagram. Som en vigtig funktion får brugerne mulighed for at skjule dem og give feedback. Placeringen af annoncerne er ikke bekræftet, men det kunne blive under fanen UDFORSK på Instagram, hvor brugeren kan se, hvilke billeder andre brugere interagerer med. Alternativt kunne de vises, når en bruger søger efter et specifik hashtag eller et billede som sponsorerede links eller kampagnelinks.

I sin offentlige meddelelse skrev Instagram:

“Vores mål er, at de annoncer, man møder, skal virke lige så naturlige i Instagram miljøet som de billeder og videoer, mange brugere allerede ser fra deres foretrukne brands. Vores team nøjes nemlig ikke med at udvikle Instagram, vi bruger det selv hver eneste dag. Annoncerne skal være inspirerende og kreative på samme måde som de flotte annoncer, man ser, når man blader i sit yndlings ugeblad.”

Resume

Annoncering på Instagram skal ses som et “let og altid på”-medie ligesom Facebook og Twitter, og annoncerne skal ikke virke for personlige i miljøet, da brugerne har en vis modstand mod, at virksomhederne agerer som personer på de sociale medier.