Facebook opdaterede tirsdag i denne uge betingelserne for platformens Pages som led i at gøre det nemmere for virksomheder og brands at oprette og administrere konkurrencer på verdens største sociale netværk. Tidligere har det været et krav fra Facebooks side, at man som sideadministrator afviklede sine konkurrencer via 3. parts applikationer. Med introduktionen af det nye sæt af betingelser gør dette sig ikke gældende længere, hvilket rejser en række interessante spørgsmål, omkring hvilke konsekvenser dette vil få for fremtidens interaktion mellem virksomheder og brugere på Facebook.

Det må man nu på Facebook:

  • Administrere konkurrencer direkte på sin virksomheds Timeline (3. parts applikationer kan fortsat også benyttes hertil)
  • Udføre konkurrencer ved at opfordre brugere til at deltage ved at poste direkte på virksomhedens Timeline eller kommentere på/like virksomhedens posts
  • Opfordre brugere til at deltage i konkurrencer ved at sende en privat besked til virksomhedens Facebook-side
  • Anvende Facebook-likes som en stemmemekanisme i forbindelse med konkurrencer

Det må man stadig ikke på Facebook:

  • Administrere virksomheders konkurrencer fra personlige profiler
  • Opfordre brugere til at dele indhold på deres personlige Timelines i forbindelse med konkurrencer
  • Opfordre brugere til at tagge sig selv på billeder som led i en konkurrence, hvis de ikke optræder på disse

Konsekvenser: hvad betyder det for indholdet?

De nye konkurrencemuligheder betyder at mange brugere i den kommende tid vil opleve et øget antal af konkurrencer i sit Newsfeed. For nogen vil de mange konkurrencer måske tendere til spam, ligesom at mange brands og virksomheder måske vil fristes til at fokusere mindre på at producere kvalitetsindhold til deres Facebook-side. I det store billede ændrer de nye betingelser ikke noget skelsættende. Ønsker man som virksomhed eller brand at indgå i dialog med brugerne og at bygge et stærkt community omkring sit produkt eller sin service på Facebook, er en velovervejet indholdsstrategi, som stemmer overens med ens overordnede forretningsmål og yderligere kommunikative aktiviteter, fortsat essentiel. Selvom de nye muligheder gør det nemt for virksomheder at tiltrække kortsigtet opmærksomhed, vil det ligeledes blive sværere at differentiere sig i et hav af konkurrenceopslag. Facebook-konkurrencer via applikationer vil stadig gøre det muligt at tilbyde en mere differentieret oplevelse for brugeren, som stemmer bedre overens med brandets overordnede identitet og indgår som led i et større kampagneunivers.

Opsamling:

Det er vigtigt at pointere at begge konkurrenceformer kan have sine fordele. Mens konkurrencer via applikationer fortsat tilbyder bedre muligheder for at personificere indhold, åbner de nye konkurrenceregler op for at udføre mindre konkurrencer, som kan tilrettelægges i forbindelse med aktuelle begivenheder og at opnå hurtigere respons fra brugerne. Opdateringen af konkurrencereglerne må siges at tilgodese mindre virksomheder, da det nu kræver mindre ressourcer at oprette og administrere konkurrencer på sin Facebook-side. Nok er konkurrencer en hurtig måde at opnå respons på, men ønsker man at styrke relationer til sine forbrugere i det lange løb, handler det stadig om at skabe indhold, som i sidste ende har værdi for brugerne.