Baggrund og detaljer
LinkedIn vil indføre sponsorerede opdateringer i sine newsfeeds, der giver firmaer mulighed for at eksponere indhold fra deres virksomhedsside på LinkedIn til følgere og LinkedIn-brugere generelt. Annonceformatet svarer til mulighederne på Facebook og Twitter men er udtryk for en mærkbar videreudvikling af LinkedIns strategi for indholdsmarkedsføring.

Sponsorerede opdateringer:

  • Giver mulighed for at betalt at vise de billeder, videoer, dokumenter, links eller tekst op, der bliver delt med firmaets virksomhedsside på LinkedIn.
  • Præsenteres i de første fem opdateringer, som brugerne ser i deres newsfeeds, med et gennemsnitligt interval på 3 dage.
  • Målrettes mod følgere eller ikke-følgere. (Sidstnævnte får tilføjet et “Følg”-link nederst i de sponsorerede opdateringer.)
  • Muliggør segmentering efter branche, stillingstype, anciennitet eller geografi.
  • Dækker som eneste LinkedIn-format samtlige enhedstyper (dvs. desktop, mobil og tablet).
  • Bliver tilgængelige på alle LinkedIns nuværende markeder og sprog.

Implikationer
LinkedIn skiller sig klart ud fra Facebook og Twitter ved, at over halvdelen af danske medlemmerne har en bachelor uddannelse eller højere, 160.000 er absolutte beslutningstagere i virksomheder (LinkedIn 2013). LinkedIn giver annoncørerne mulighed for at ramme et bredt, højtuddannet, købedygtigt publikum, der ellers ofte er vanskeligt at segmentere og få i tale på andre sociale medieplatforme.

Dette er et længe næret ønske fra B2B-firmaer, der gerne vil i kontakt med topledere og beslutningstagere i erhvervslivet, men som har været utilfredse med tonen og den ringe målretning på andre sociale medieplatforme. Beta-testene har også vist, at LinkedIn er et relevant sted for B2C-firmaer (ikke mindst luksusmærker) at kontakte deres målgruppe. F.eks. gav Louis Vuitton erhvervsrejsende gode råd til pakning af kufferten, og Mercedes Benz gjorde opmærksom på lancering af sin ny S‑klasse.

Resumé
Sponsorerede opdateringer er blot det seneste led i en velovervejet, langsigtet strategi fra LinkedIns side om at positionere sig som indholdsplatform for professionelle brugere, der begyndte med virksomhedssider og grupper og senest meningsdannerblogs.

Som sædvanlig med indholdsmarkedsføring består udfordringen for annoncørerne i at fremme en værdifuld dialog med kunderne ved hjælp af indhold, der opleves som relevant både for pågældende platform og for modtagerne.
Newsfeed-opdateringer, således som de kendes fra Facebook og Twitter, er en attraktiv annonceringsmodel, der giver B2B- og B2C-annoncører adgang til et købedygtigt publikum.