Baggrund

For nylig udsendte Amazon en meddelelse om, at alle ejere af en Kindle Fire i USA havde modtaget Amazon Coins til en værdi af 5 USD indsat direkte på deres konto hos Amazon. Derudover får de 10% rabat på køb af yderligere Coins. Dermed ligger der nu et tocifret millionbeløb i dollars i Amazon Coins på kundernes konti, som de kan vælge at bruge på nye apps og spil eller til at købe ting i en app, f.eks. opskrifter fra iCookbook, sange i SongPop eller “mighty falcon bundles” i Angry Birds Star Wars.

Implikationer

Amazon opnår dermed to ønskede effekter. Dels tilskynder de forbrugerne til at trykke “køb” til nye apps, spil og ting inde i apps, og på baggrund af de nye muligheder for øget omsætning tilskynder de samtidig app-udviklerne til at udvikle nye ting til Amazon Kindle-platformen. Hidtil har det været iPad brugerne, som har en lavere prisfølsomhed, der har vist størst købelyst, hvad apps og ekstrafunktioner angår. Kindle og Android brugerne er mere påholdende, men det ændrer sig i øjeblikket med stor hast. Omsætningen pr. Android bruger er 2,5 gange højere end for et år siden (Google IO-konference, maj 2013).

Amazon Coins er en fremragende metode til at øge omsætningen og brugen af Kindle platformen. Systemet er umiddelbart mindre kompliceret end Microsofts pointsystem på Xbox marketplace. Amazon har bekræftet, at der løbende vil komme nye muligheder for at optjene og bruge Coins på andre indholdstyper og aktiviteter, og køb af e-bøger forventes at blive en af dem.

Investeringen i øget brug af Kindle tabletplatformen viser også, at Amazon har forstået mekanismerne på markedet. Amazon og eBay er kongerne af e-handel. De arbejder med ultralav indtjeningsmargin, og der er ingen tegn på, at de vil blive slået af pinden eller opleve samme nedgang i indtjeningen, som de andre teknologiudbydere i øjeblikket lider under. Amazon opfandt anbefalingssystemet, som blev springbræt for indholds- og musikplatforme, og nu træder de selv ind som indholdsleverandør med deres Kindle tablet. Kindle Fire er kommet for at blive. Alle virksomheder med en tabletstrategi bør nu også tage højde for Kindle, ud over iPad og Android.

Amazon Coins kan også bruges som incitament til at forbruge brandindhold, navnlig for brands med unge målgrupper, der spiller på sociale platforme (FMCG, mobil). Det kan også blive en interessant mulighed for virksomheder med mere modne og købedygtige målgrupper, når eller hvis Amazon Coins kommer til at kunne bruges til at købe e-bøger.

Resume                                         

Virksomhederne kan udnytte helt nye muligheder ved at bruge Coins som købsincitament: “Få din nye smartphone med 5.000 Amazon Coins til fri brug”. Der er også nye muligheder for at skabe engagement på de sociale kanaler: “Har du en konto på Amazon? Deltag i vores konkurrence / synes om os på Facebook / retweet på Twitter, så giver vi dig 100 Coins gratis”.

Lad os skære det ud i pap – Amazon Coins er ikke en virtuel valuta som Bitcoin men svarer snarere til Facebooks Credits, Tencents QQ Coins eller Linden dollar. Coins kan ikke udveksles mellem personer, og de kan heller ikke omveksles til rigtige penge. Alligevel er Amazon Coins et smart redskab til at holde Kindle Fire brugerne inden for Amazons indholdsunivers. De marketingansvarlige i virksomhederne skal sørge for at tage Kindle med i tabletstrategien og udnytte mulighederne med Amazon Coins, hvor det er berettiget.