Norge, Sverige, Finland og Danmark bliver tit skåret over én kam, når mediestrategien tilrettelægges. Dette sker ud fra en overbevisning om, at vi, i Norden, ligner hinanden. Men kan man nu tage det for givet?

Hvad er Mindreader?

Mindreader er Mindshares årlige globale undersøgelse af forbrugertrends. På tværs af landegrænser spørger undersøgelsen indtil medievaner, interesser, aktiviteter, holdninger og bekymringer. Hele 42 lande er repræsenteret i den seneste Mindreader. I hvert af de 42 lande er der gennemført 1.000 online interviews. Således dækker den seneste undersøgelse over 42.000 interviews.

Finland – den manglende brik i det nordiske puslespil

I den seneste Mindreader er datagrundlaget for Norden stærkere end nogensinde før. Efter nordisk opfordring er Finland blevet inkluderet i undersøgelsen, således at hele Norden nu er repræsenteret. Dette giver annoncører med et nordisk fokus stærke kort på hånden. Nu er det slut med at betragte Norden som ét marked. I stedet kan markedet nuanceres på baggrund af ligheder og forskelle. Mindreader er dermed med til at give et unikt og komplet billede af nordiske medievaner, købsintentioner, forbrugeradfærd, holdninger og følelser.

Avis, tidning, sanomalehti

Det er ikke kun navnet for avis, der er forskellig i de nordiske lande, også brugen varierer, alt efter om du kører på DK, N, S eller FIN-nummerplader. Avisen kan derfor tjene som eksempel for, hvad Mindreader kan anvendes til.

I Danmark er vi ikke nær så flittige avislæsere som svenskerne. 24% af svenskerne læser avis mere end én gang dagligt – mod kun 10% af danskerne. Sammenligner vi os med vores brødre mod nordvest, værdsætter danskerne ikke den trykte sværte i så høj grad som nordmændene. Hele 31% af nordmændene siger, at de elsker at læse avis – mod kun 7% af danskerne. Vores måde at læse avis på varierer også fra land til land. Både 27% af finnerne og nordmændene er totalt fokuserede, når de læser aviser – mod kun 19% af danskerne og svenskerne.

Udlev dit nordiske potentiale

Tal som disse er vigtige at tage højde for, når der skal købes annonceplads i de nordiske aviser – eller i andre mediegrupper. Med Mindreader kan du finde svar på stort og småt. Så kontakt os, så finder vi frem til, hvordan dit brand udlever sit nordiske potentiale fuldt ud.

Læs mere her: http://www.mindshare.dk/det-tilbyder-vi/viden/MindReader