For et par uger siden afholdte Google sit årlige globale marketing event Google Marketing Live i San Jose. Googles fokus i år var agilitet og friktionsløse produkter, der tilbyder mere relevante og værdifulde annoncer til forbrugerne. Alt sammen naturligvis for at opnå bedre resultater for annoncører. Machine learning var kernen i alle produktudgivelserne, og det er mere automatiseret end nogensinde før.
Vi har udvalgt de største nyheder, som du kan læse om her:

1: Google rebrander deres ad/analyse produkter
Kendte brands som Google Adwords og DoubleClick eksisterer ikke længere. Det samme gælder for en lang række andre produkter, der skifter navn og platform. Herunder kan du se hvad googles ad/analyse produkter nu hedder:

Den mest omfangsrige transformation vedrører Google Marketing Platform, der indeholder nedenstående produkter:


2: Automatiseret budstrategi og nye videoformater
Den nye budstrategi på YouTube hedder Maximize Lift Bidding Strategy. Via machine learning er strategien at nå ud til potentielle kunder, hvis sandsynlighed er højest i forhold til at søge efter virksomhedens produkter.
På YouTube er Trueview for Action og Trueview for Reach gået ud af beta, så de er tilgængelige for alle annoncører. Trueview for Action annoncerer mod kunder, der allerede har søgt efter produkter på Google, og Trueview for at Reach maksimere trueview annoncerne mod reach ud fra en CPM baseret model.

3: Search får responsive søgeannoncer
Via machine learning vil Google nu hjælpe med at producere dine søgeannoncer. Man kan tilføje op til 15 forskellige overskrifter, og op til 4 forskellige beskrivelser. Google vil så teste samtlige variationer, og optimere mod det annoncesæt, der har den bedste performance for den opsatte KPI.

4: Test hvor godt dit mobil website er optimeret
Google meldte ud at gode mobil landingssider er noget, der bliver set positivt på både i SEM og SEO regi. Derfor lancerer de nu et værktøj, hvor man dagligt kan få en score på sit mobil website på en 10 skala. Værktøjet hedder Google Mobile Landing Page Score.

5: Google gør det lettere for små virksomheder
Google har lanceret et værktøj under navnet Smart Campaigns, som henvender sig til små virksomheder uden så meget teknisk snilde. Stort set uden kendskab eller tidsforbrug kan man nu opsætte små kampagner meget simpelt via de indbyggede funktioner i Smart Campaigns.

6: Ny optimeringsmulighed på Google Shopping

Via Google Smart Shopping har Google påvist shopping resultater på op til 20%. Udover at øge konverteringsraten, så bliver det muligt at få butiksbesøg og nye kunder som mål. Alle dette naturligvis via machine learning.

Dette var et lille udpluk af nyhederne som vi kan forvente indenfor de næste måneder. Hos Mindshare glæder vi os utroligt meget til at komme i gang med de nye produkter, som vi har store forventninger til.

Hvis du har yderligere spørgsmål kan du skrive til vores Digitale Direktør Steffen Nyholt Petersen, Digitalt Bureau.