Snapchat og Instagram er de to toneangivende sociale medier, når det gælder historier. Målt på brugere har Instagram overhalet Snapchat på verdensplan, men kigger vi udelukkende på Danmark, er tendensen ikke den samme. 31% af danskerne er månedligt aktive på Snapchat mod 29% på Instagram, og 21% åbner månedligt historier fra Snapchat, mens 12% månedligt åbner historier fra Instagram. Snapchat er også størst i den yngre del af befolkningen, hvor 63% i alderen 15-29 år månedligt åbner historier på Snapchat, mens det kun gælder 35% på Instagram. Særligt blandt danskere under 25 år er Snapchat markant større på historier end Instagram, men begge tjenester er dog fælles om overvægt af kvindelige brugere. (Mindshare, Reklameanalyse 2017).

Hvad er en “historie?”
En historie, eller en story, er en kronologisk samling af billeder og video, som kan knyttes til en brugers profil på sociale medier som Instagram, Facebook og Snapchat. Man kan løbende tilføje flere billeder og videoer til sin historie, og hver enkelt del af historien er tilgængelig for enten alle eller udvalgte følgere i 24 timer, efter den enkelte del er uploadet. [1]

Stories er et stærkt format
Story-formatet er et stærkt format, fordi det er sprunget ud af en mobil tidsalder, hvor det mest naturlige i verden er at se video på en lodret mobiltelefon. Dette har betydet, at det har været nemt for alle at producere små videoer. Det er ligetil at ligge ud samtidig med, at det virker mere autentisk og spontant. [1]

Kampen mellem ”historier” (efterfølgende ”story” eller ”stories”) forsætter efter både Snapchat og Instagram begge har udbygget deres produktportefølje.

Instagram meddelte officielt, at GIF’s nu bliver tilgængeligt via deres story produkt. Efter begrænset udrulninger og tests kan brugere nu bruge en række animationer over deres videoer og billeder for at få mere liv i deres stories.

Instagram annoncerede også en ny funktion, der giver brugerne mulighed for at uploade videoer og fotos af enhver størrelse til deres story. Dette er en stor opdatering til Instagram, da annoncører tidligere var tvunget til at skulle klippe  videoer til et 16:9 format. Dette forhindrede nogle annoncører i at afvikle indhold på Instagram stories. Den del af billedet som ikke nødvendigvis passer til justeringen, bliver fyldt ud med en prædefineret farvegradient. Denne funktion bliver lanceret i de kommende uger.

Snapchat bliver ved med at forny deres story produkt
Snap Inc forsøger konstant at holde Snapchat foran, ved at optimere deres produkt. Snapchat annoncerede, at noget af deres indhold vil blive delbart via et link, som vil være muligt at dele med folk, der ikke har Snapchat. Der kommer til at være tre typer af stories, man kan dele:

  • Official stories
  • Our stories
  • Search stories

Official stories er stories fra verificerede konti (berømtheder, organisationer osv.) De vil være tilgængelige i 24 timer. Our stories, er de stories som alle med en almindelig Snapchat konto kan tilgå, og de stories vil være tilgængelige i 30 dage, som bliver delt til en gruppe, som alle med Snapchat kan se. Til sidst er der Search stories, som er en anden måde at tilgå offentlige brugergenereret stories på. Denne tilgås ved at søge efter specifikke keywords og vil være tilgængelig i 30 dage.

Ideen med dette er at eksponere et bredere publikum for de forskellige videoer, der er tilgængelige via Snapchat og på den måde få flere folk til at downloade appen. Snapchat har i lang tid kæmpet med at få flere brugere, specielt fordi vi ser andre sociale medier kopiere hvad Snapchat gør. De nye opdateringer skal være med til at differentiere Snapchat og være med til at øge antallet af brugere af appen.

Kend dine emojis på “Snappen”

Official stories – Stories fra kendte. De har en speciel emoji, så man ved at den er verificeret:


Our stories – De stories vi kan se fra vores venner, og dem vi følger: 


Search stories – Stories der er offentligt tilgængelige

Opsummering
Instagram stories har i øjeblikket et brugerantal på 300 mio. brugere. Dobbelt så mange som Snapchat – så hvis Snapchat ønsker at øge sit brugerantal, skal de fortsætte med at udvikle sig. Det der er udfordringen for Snapchat er, at de nye muligheder de opretter i Snapchat ikke er differentieret nok til at holde andre sociale medier væk, hvorfor det hurtigt bliver en mulighed hos konkurrenterne. Den nye Snapchat funktion bliver i starten kun rullet ud i Australien og Canada, så vi må i Danmark vente med tålmodighed.

Hos Mindshare kigger vi kritisk på begge medier og forholder os til hvilke målgrupper vi rammer, samtidig med at vi vurderer den enkelte platforms omkostning per gennemseening, sammenlignet med andre video platforme. Hvis der er spørgsmål til ovenstående, tag da gerne fat i Digital Account Manager hos Mindshare, Kenni Pedersen.

[1] Kilde: DR’s medieudvikling