Vel inde i andet halvår af 2017 må vi konstatere, at digitaliseringen af snart sagt alt buldrer løs. Mens robotstøvsugere måske stadig ikke ligefrem er normen i de danske hjem, er et af de førende firmaer, Roomba, gået i gang med at undersøge om de kan sælge data opsamlet af støvsugere i brugernes hjem. Teslas Model X kan på gode dage forudsige bilulykker i realtid og Amazon søger patenter på bikube-lignende lagerbygninger hvorfra droner kan udbringe varer.

Med 60 millioner betalende brugere af Spotify (en vækst på 10 millioner siden marts) og 100 millioner brugere af Netflix har streaming-tjenesterne også et godt tag i brugerne. Kritikere vil sikkert bide mærke i, at regnskaberne stadig ikke er alt for prangende, men tendensen er klar.

Er man ikke interesseret i digitaliseringen af andre årsager, kan man altid bruge et økonomisk argument. Regnskaberne fra andet kvartal viser nemlig at verdens mest værdifulde ti selskaber tæller firmaer som Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, Facebook, Alibaba og Tencent.

Digitalseringen rammer naturligvis også din marketing-strategi

Selvom det stadig er profitabelt for de fleste selskaber at bruge penge på både print og tv, nåede vi i 2016 det punkt, hvor de digitale budgetter udgjorde halvdelen af mediebudgetterne. Hvis så bare man kunne bruge sine digitale medieplaner fra sidste år, ville det være meget lettere. Desværre er heller ikke dét en mulighed: Der sker simpelthen for meget.

I MyResearchs CMO Trendanalyse 2016 angiver 24%, at den største udfordring er den digitale udvikling/digitalisering. Derfra er der langt ned til næste problem (skabe salg/vækst) med 14%, og med et stigende antal devices og platforme, bliver det nok ikke lettere at navigere i nær fremtid.

Derfor har vi i GroupM de seneste tre år afholdt Digital Campus. I år er navnet ændret til NextM Campus, da det er blevet udvidet til at indbefatte kortere uddannelsesforløb  i innovation, strategi, machine learning, influencer marketing, etc. I år består uddannelsen af 6 moduler, og foregår i ulige uger fra uge 35 til uge 45, i både København og Århus.

Gruppen af undervisere er sammensat af vores dygtigste digitale eksperter på tværs af Maxus, MEC, m/SIX, MediaCom, Mindshare og GroupM. Fra Mindshare er der oplæg fra bl.a.  vores Head of Social, Mette Bierbum Bacher, og vores Head of Strategic Parternerships, Mikkel Rossing.

NextM Campus i Digital Marketing er målrettet dem, der har et ønske om at løfte deres digitale kompetencer til et nyt og højere niveau, og er ikke målrettet folk med en bestemt jobfunktion, da emnerne favner bredt. Uddannelsen er sammensat, så man får ny viden og nye redskaber til at prioritere og optimere ens egen digitale marketing. Uddannelsen vil veksle mellem ny viden, best practice, cases og øvelser.

Deadline for tilmelding er d. 14/8. Husk at vælge Mindshare som tilknyttet bureau.

Du kan finde meget mere information her.