I torsdags fik jeg fingrene i et par Spectacles. Efter nogle dages test er jeg klar med min dom, men først lidt baggrundsinfo:

Spectacles er produceret af Snap Inc. (som står bag Snapchat). De har haft en klar plan for at hype dem. Til at starte med kunne du kun købe dem i såkaldte Snapbots, som er pop-up automater, hvor du kan trække et par solbriller. Den første Snapbot poppede op ved Venice beach i november og mine Spectacles stammer fra en Snapbot til SXSW (South by South West) konferencen i Austin her i marts.

De kan nu også købes online, men kun i US.

Snapbot. Kilde: Spectacles’ Twitter konto

Hvad er det?
Spectacles er en solbrille med indbygget kamera. Kameraet optager i et cirkulært format på 115 grader, hvilket er tæt på det perspektiv, som vi ser med som mennesker. Brillerne optager og overfører dine snaps direkte til dine Minder (på kamerarullen) i Snapchat app’en, når du har wifi eller er koblet op via Bluetooth. Du kan max tage 30 sekunders video, der fordeles i tre 10-sekunders Snaps. Når du filmer, blinker et lille LED lys på brillen, så andre også kan se, at du optager.

Hvad er baggrunden for udviklingen af Spectacles?
Snap. Inc siger selv: “Snap Inc. is a camera company. Our products empower people to express themselves, live in the moment, learn about the world, and have fun together.”

I henhold til det er Spectacles ikke en overraskende udvikling, ligesom det klart er en måde at vise, at de kan finde ud af at producere briller med integreret kamera. Vi har tidligere set eksempler som Google Glasses, der har langt flere funktioner end Spectacles, men også fik en del kritik grundet privacy og sikkerhedshensyn og heller ikke fik mange point for sit udseende. Google Glasses produceres i øvrigt ikke længere.

Evan Spiegel, chief executive hos Snap Inc., sagde følgende til Wall Street Journal, da han præsenterede Spectacles: “It’s about us figuring out if it fits into people’s lives and seeing how they like it.

Snap Inc. er altså i gang med at teste, hvordan brugerne har det med at optage direkte via deres solbriller, samtidig med at de tester, hvordan folk har det med, at andre optager dem. Det er også grunden til det blinkede LED lys i brillen og det synlige kamera, så man ikke er i tvivl om, at der optages og at det ikke er en alm. solbrille.
Udover at skabe hype omkring Spectacles er ovenstående sandsynligvis også grunden til, at hele lanceringen rulles langsomt ud.

Min dom:
Designet af brillen er fint, hvilket ellers kan være en udfordring, når man kobler et kamera på et par briller. De ligner ved første øjekast et par helt almindelige solbriller.
Det er sjovt at optage i 115 graders formatet, som giver dig oplevelsen af, at du ser med egne øjne og ikke gennem et kamera.
Du behøver heller ikke tage telefonen frem for at snappe.

Det ville til gengæld være fedt, hvis man også kunne tage billeder og ikke kun filme som nu.
Overførslen af video til dine Minder i Snapchat app’en tager nogle gange lang tid, især hvis du har optaget flere videoer. Det er ikke en instant handling, som ellers karakteriser Snapchat.
Og så er Spectacles udelukkende orienteret mod omverdenen, hvilket er naturligt, da det er en solbrille, men en stor del af Snapchat er netop at orientere sig mod sig selv gennem selfies, anvendelse af Lenses m.m.

Så for at opsummere: Jeg kan godt lide mine Spectacles. De er en gimmick, men en sjov én. Lige nu er de en accessory og et ekstra element til Snapchat app’en, men det kræver flere features, før det bliver rigtig fedt.

Vil du høre mere om mulighederne med Snapchat som annoncering, så kontakt Head of Social, Mette Bierbum Bacher her.