En personlig rejseberetning fra dette års multi-konference i Austin, hvor teknologi møder musik, film, comedy og gaming. En tour-de-force med mere end 1.000 indlæg og keynotes fra verdens førende talere. Du får også lidt praktiske råd, hvis du selv overvejer at deltage.

Man kan ikke leve på en sten
Jeg bliver nogle gange stillet spørgsmålet om, hvor jeg finder inspiration. Mit sædvanlige svar er: mange steder. Ofte tæt på mig selv blandt dygtige og spændende medarbejdere samt især kollegaer i eget netværk. Men vigtigst, ved at have en omgangskreds, der ligger milevidt fra vores tossede branche. Den faglige grundessens i kommunikation handler jo om at forstå mennesker.

Jeg svarer aldrig: på konferencer, messer, events, større faglige arrangementer. Der er ellers nok at vælge imellem både lokalt og internationalt, fra Markedsføringsdagen i København til Dmexco i Køln og Consumer Electronics Show i Las Vegas. Argumenterne er klare: det er dyrt, optager dyrebar tid og udbyttet er usikkert. Det er jo bare en rustur på firmaets regning. Jeg kan bruge min tid bedre. Der er en del sandhed i dette. Mange af disse ture bygger mere relation end bidrager fagligt.

Men uanset, så er det også en lidt snobbet holdning. Indrømmet. Vi har alle brug for inspiration. Den klassiske dannelsesrejse er stadig relevant. Man kan jo ikke leve på en sten.

Hvad er der så specielt ved SXSW?
Derfor tog jeg også imod invitationen fra en god ven og fulgte med til dette års South By Southwest, oftest kaldet SXSW, i Austin Texas. Men hvorfor valgte jeg lige 15 timers rejse til Austin fremfor den kortere vej til eksempelvis Mobile World Congres i Barcelona, som forløb nogenlunde samtidig?

SXSW er både en konference, festival og en messe. En kæmpe smeltedigel af inspiration, innovation, fester og BBQ. Den er helt forskellig fra enhver anden konference, du kan deltage i andetsteds. Oprindeligt en musik festival, som havde sin dåb for 30 år siden tilbage i 1987. Senere udvidet med film, comedy, gaming og interactive i forlængelse af hinanden og de senere år i højere grad som parallelle spor. Essensen af SXSW er netop konvergensen mellem de forskellige kreative industrier. Et sted, hvor mere end 150.000 professionelle kreative invaderer hele Austin og mødes, lærer og deler idéer. Deltagerne er en mangfoldig gruppe af alt fra markedsføringsfolk, udviklere til udgivere og forskere.

Find dine egne trends
Der er allerede udgivet flere artikler, blogindlæg og præsentationer om dette års begivenhed i Austin. De fleste forsøger at finde en rød tråd blandt de mange sessions og således beskrive, hvordan 2017 adskiller sig fra tidligere år. Men det er helt umuligt.

SXSW tilbyder mere end 1.000 forskellige indlæg på 9 dage på tværs af 24 overordnede tracks (emner). Som Chief Programming Officer Hugh Forrest indledte med i sine ‘opening remarks’: Please discover your own trends. You create the value and intensity of your SXSW experience. Dette er altså min personlige oplevelse af South By Southwest anno 2017.

Helt overordnet
Jeg nåede tæt på 25 indlæg hver af 1 times varighed, når jeg også medregner de gange, hvor jeg rejste mig og gik i utide. Med 1.000 mulige oplevelser vil der naturligvis også være skuffelser. Helt overordnet kan jeg inddele mine oplevelser i tre grupper.

Den første omfatter de sessions, hvor køen var for lang og jeg sammen med mange andre måtte gå forgæves, fordi rummet var fyldt. Heriblandt mange Keynotes. Øv. Den anden gruppe omfatter indlæg med spændende overskrifter og speakers, men som skuffede fælt på indholdet. De fleste var panel-debatter. Den sidste gruppe af indlæg var bare Wow! Fuld valuta for pengene. Og hele turen værd.

Faktisk er der en fjerde gruppe af indlæg. Det var alle de dobbelt-bookinger i min kalender, som jeg måtte opgive. Jeg havde mellem 4-6 overlappende favourites på samme tidspunkt i SXSW Go, som er den udmærkede App til konferencen. Jeg ønskede hele tiden, at jeg kunne klone mig selv.

Still human
Min helt personlige og overordnede opsummering er et fokus på mennesket og relationer frem for teknologi, data og automatisering. Bevares. Der var masser af bots, big data og beacons, AI (artificial intelligence) og wearables. Men der var mere fokus på AR (augmented reality) end VR (virtual reality).

Selv manden bag IBM Watson Vice President og Chief Technology Officer Rob High understregede mennesker før maskinen. I sit indlæg ’Mythbusters: How IBM Watson ”Really” Works’ brugte han tid på at redefinere AI som Augmented Intelligence i stedet for Artificial Intelligence. Humans’ cognitive capabilities are limited. So AI will assist us. Pavel Machalek har etableret virksomheden Spaceknow, som benytter AI til at analysere de mange kommercielt tilgængelige satellitbilleder og levere værktøjer til f.eks. finans- og byggesektoren. I indlægget ’Eyes in The Sky: The Future of AI and Satellites’ beskrev han AI som et værktøj til at skabe meningsfulde historier ud af data. Det samme var tilfældet omkring fænomenet Chatbots, som bl.a. blev debatteret i indlægget ’iMessage: The Next Marketing Gold Mine’. Her sagde Kelly McCarthy fra Nike også: Tech/social hype is over. Be cautious before you rush into new features. Make sure the consumer experience is awesome.

En fremtid hvor teknologi bedre kan forudse menneskers behov, var over det hele. I stedet for teknologi, der afbryder status quo, viste SXSW sig i høj grad at beskrive teknologi som forbedrer liv. Noget der skaber fremdrift frem for bare at være en indskydelse. Denne idé var ikke specifik for en enkelt branche eller teknologi. Den var i stedet fremtrædende på tværs af diskussioner om teknologi under udvikling.

En session (har kun hørt om denne) skitserede ni principper for udvikling af AR-systemer (augmented reality). Bortset fra gamification og entertainment var budskabet, at man skal starte med at vurdere blandede reality-oplevelser i forhold til nytte og værdiskabelse og først derefter gøre dem delte. Mere af ‘grib en forbedret fjernbetjening for at leje en film fra Amazon, og se den sammen med familien på tv’ i stedet for ‘Ifør dig et headset, lej en film i en VR-app-store, og se filmen alene’. Kommentaren var, at VR isolerer os fra menneskelig interaktion, mens AR kan skabe dybere relationer.

Jeg kan genkende dette i flere af mine egne sessioner, hvor AR på en eller anden måde indgik. John Hanke CEO i Niantic (dem med Pokemon Go) sagde i indlægget ’Augmented Reality and Urban Revitalization’: I just see a lot of empty public space. We can use tech to activate these spaces with people. Og Sakchin Bessette fra Moment Factory demonstrerede det i overbevisende stil med deres overvældende løsninger, hvor de skaber fantastiske og eventyrlige oplevelser ved at blande teknologi og vores fysiske omgivelser. Se mere her.

Én af de absolut bedste oplevelser var indlægget ’Still Human: How Ethnography Makes Sense of Data’. Mange spændende cases, som demonstrerede hvordan Big Data og kvalitative indsigter baseret på etnografiske og antropologiske metoder kan supplere hinanden. Franskmanden Henri Jeantet bag virksomheden Unknowns sagde meget rammende: You can’t invent Airbnb from Hiltons data. We should be careful building a world for robots/AI with too much focus on data. People are not rational. People are messy. We are still human.

Lidt praktik og gode råd
Jeg var så heldig, at blive inviteret af nogle garvede SXSW rotter. De havde lejet et hus (B&B style) i udkanten af Austin og sørget for cykler til alle. Det viste sig at være den absolut bedste måde at bevæge sig rundt i indre by mellem de mange forskellige arrangementer.

Du kan hente din billet dagen før, så du undgår at stå i en meget voldsom kø. Det kan anbefales.

Modsat forventningerne var der regnfuldt og småkoldt en del af tiden. Så jeg var glad for at have pakket overtøj samt tørklæde, som også blev benyttet indendørs i de aircon-fyldte mødesale. Men ellers havde jeg pakket alt for meget (Ulrik!). Jakkesæt og pressede skjorter er ikke nødvendigt.

De fleste indlæg blev set med andre, så man umiddelbart kunne dele og perspektivere oplevelserne. Det er meget vigtigt, at planlægge sine dage i god tid før selve turen. Med mere end 1.000 muligheder, så skal der sorteres og prioriteres. Sørg for at have flere alternativer på samme tidspunkt, da efterspørgsel ofte er større end udbud (læs: plads i salen) og da du også vil opleve skuffelser. Sørg også for at komme i god tid (15 minutter er sjældent nok) og tjek placering, så dine indlæg ligger i nogenlunde afstand fra hinanden.

Ud over det officielle program, så er byen fyldt med events, sponsorer og oplevelser. Det er jo også en musik, film og comedy festival. Austin Convention Center rummer en mindre teknologi messe (en skøn blanding af nyt, high-tech, skørt og skrammel). Stemningen er meget afslappet og folk er generelt imødekommende (husk dog at smile til og efterleve henstillinger fra ordensmagten. Det kan ikke betale sig at diskutere) og der er grobund for masser af gode samtaler med nye spændende mennesker.

Vores tur fokuserede på Interactive delen og vores billet gav prioriteret adgang til disse sessioner. Dog havde man som noget nyt indført, at f.eks. Interactive gav sekundær adgang til udvalgte oplevelser inden for musik, film, comedy og gaming. Det kan man helt sikkert udnytte såfremt man ikke vælger at betale for en Platinum badge, der giver fuld adgang til alt. Husk at hovedformålet netop er konvergensen mellem de forskellige kreative industrier.

En særlig tak til rejsekammerat Ulrik Heilmann fra Bolius, som lokkede mig med på turen. Og en stor tak til Bjarne, Peter og Kent fra Boye Spellerberg. Fantastisk selskab og uundværlige rejsearrangører. Men banden blev kun komplet med Henrik Dahlerup, også fra Bolius, og Christian Bévort fra Moland/Zenbu.

Mindshare var bredt repræsenteret også til dette års begivenhed. Vores Nordamerikanske team rapporterede dagligt fra konferencen og du kan læse deres oplevelser her.

Hvis du vil føle lidt af stemningen og smage på lignende indhold, så kan du måske stadig nå at få billetter til NextM her i København den 5. og 6. april. Se mere her: NextM

Du er meget velkommen til at kontakte Martin Ove Rasmussen, integreret bureau, hvis du vil vide mere om SXSW og høre om de nyeste tendenser inden for teknologi, data, medier og indhold.

Min liste

  • Augmented Reality and Urban Revitalization
  • Convergence Keynote: Cory Richards
  • Eyes in The Sky: The Future of AI and Satellites
  • Featured Speaker: Alexis Ohanian (Reddit)
  • 20 Years of Data: the heartbeat of the Internet
  • iMessage: The Next Marketing Gold Mine
  • Mythbusters: How IBM Watson “Really” Works
  • Retail’s Future: Community = Commerce
  • Beacons and the Smart Cities of Tomorrow
  • The Art of Pre-suation
  • The New Hollywood: Making a Brand Funded Film
  • So You Want to Go to Mars?
  • Still Human: How Ethnography Makes Sense of Data
  • Can I Order a Drink Via My T-shirt Yet?
  • Not Your Mama’s Wearables
  • Interactive Keynote: Adam Grant
  • 15,000-Year-Old Marketing Strategy: Why It Works
  • Augmenting Reality, For Real