I den forgange uge blev der afholdt Epica Awards i Amsterdam. Meget glædeligt var vi på gæstelisten, og kunne både hente guld og bronze med hjem til Mindshare for hhv. ‘Mistakes’ for Ford Services og ‘Don’t Label’ for Fair Welcome – hvilket vi er utroligt stolte af! Formålet med dette blogindlæg er dog ikke at klappe os selv på skulderen, men at hylde nogle af de mest kreative indsendelser samt slå et slag for kreativitet generelt.

Epica har været afholdt siden 1987, og slår sig på ”A different angle on creativity”. Det skyldes, at det er den eneste kreativ pris, der bliver bedømt af journalister inden for marketing og kommunikation, og altså ikke kolleger og konkurrenter til de indsendte. D’herrer og damer i juryen har haft travlt, da der er kommet flere tusinde indsendelser fra ikke mindre end 70 lande.

3 eksempler på stærke guldvindere

Vi har håndplukket tre cases fra aftenen, som ikke kun juryen, men også vi mener, fortjente guld og som høstede de største klapsalver i Amsterdam.

Vinderen af guld i kategorien ‘Social’ var Amnesty International, der har iscenesat problemet med homofobi i Tyrkiet. Homofobi har inden for de sidste fem år været skyld i flere hundrede ‘hate crimes’ og omkring 50 mord. Et problem, der uden tvivl er værd at sætte fokus på. Amnesty har sat sig for at minimere antallet af hate crimes med deres film #gayturtle. Med et ømtåleligt emne som homofobi er det måske ikke en dårlig idé at tilføje lidt humor. Læg i øvrigt mærke til den gode afmelding ‘Love is love. Hate is a choice’.

I kategorien ‘Direction’ vandt musikbandet OK Go med deres musikvideo for sangen Upside Down & Inside Out. Dem, der kender bandet, vil vide, at de er kendt for særprægede musikvideoer, og denne er ingen undtagelse. Den er nemlig optaget i et fly uden tyngdekraft. Når man ser videoen, lokkes man til at tro, at videoen er filmet i one take. Men de har kun kunnet filme i sekvenser á 21 sekunder, da selve perioden med vægtløs tilstand kun varer 27 sekunder (hvis du er interesseret i det tekniske, så se med her. Imponerende teknisk håndværk, som skaber nyt og anderledes content.

En anden guldvinder, der for alvor fik folks opmærksomhed var i kategorien ‘Radio Advertising’. Selvom det kan lyde gammeldags, så er idéen meget stærk. Kampagnen er bygget op om en hjemmeside, der hedder Girls of Paradise – en escorthjemmeside kun med escortpiger, der er døde. Pigerne døde af at blive udsat for ekstrem vold. En makaber, men effektiv måde at sætte fokus på, at kunderne er medskyldige i denne vold, da de holder branchen kørende. Og en case, som beviser, at old media stadig har en berettigelse i 2016, hvis blot det anvendes fornuftigt og innovativt.

Danmark løb med medaljer

Efter prisuddelingen har Markedsføring skrevet en artikel, der starter således: “Årets Epica Awards viste sig at blive en af de bedste globale festivaler for danske bureauer nogensinde.” Er man generøs, som Markedsføring efterfølgende skriver, kan vi give kredit til danske bureauer for otte guld, fem sølv og en bronze-statuette. Dét er noget, vi kan være stolte af herhjemme. Stort tillykke til M2Film, Liquidminds, &Co, DDB og Bacon. Lad os sammen fortsætte det gode kreative arbejde, og håbe på endnu flere statuetter til Danmark.

Af ovenstående 14 statuetter hentede vi, som tidligere nævnt, en guld i kategorien ‘Automotives’ og bronze i kategorien ‘Social’. Hvis du endnu ikke har set vores arbejde for hhv. Ford Services og Fair Welcome, så kig med her:

 

Vil du høre mere, er du velkommen til at kontakte Head of Strategic Partnerships , Mikkel Rossing, Integreret bureau, eller Kommunikationsrådgiver, Liv Koch Sørensen.