Spotify viser sine første vertikale videoannoncer, Branded Moments, – et videoformat, som anvendes på mobiltelefon for første gang. Fænomenet tilbyder sine 70 millioner brugere, som ikke er abonnenter, tredive minutters reklamefri musik. Bacardi, Gatorade og Bose er blandt de første til at prøve de nye annoncer.

Hvordan virker videoannoncerne?
” Branded Moments ” er baseret på samme format som en “Sponsoreret session”. Platformen gør det muligt for en annoncør, at sponsere en tredive minutters reklamefri session, og som modydelse ser brugeren en videoannonce. Forskellen på ” Branded Moments ” og “Sponserede sessioner” er annoncørens mulighed for at bruge ” Branded Moments “, til at fokusere på brugere og det humør de befinder sig i, i forbindelse med specifikt udvalgte kategorier: chill time, workout, party, dinner, focus and sleep.

Annoncøren skal kun betale, når brugerne ser hele videoen. Men under de 30 minutter bliver der vist flere skærmannoncer , når lytteren ser på appen. De yderligere skærmannoncer giver mulighed for at fortælle en historie, der derfor er baseret på den oprindelige meddelelse.

” Branded Moments ” giver annoncøren mulighed for at sigte på det rigtige publikum, på en anden måde ved at involvere brugeren i brandets historie for at optimere inddragelse og ikke blot rækkevidde.  Forekomsten af vertikal video forøges også hurtigt, hvilket ikke er forbavsende på baggrund af, at at mobiltelefoner bliver brugt i lodret position 94% af tiden. Snapchat var den første til at udnytte dette faktum, og nu følger Spotify efter.

Spotify står sandelig over for en anden slags udfordringer i forhold til de andre sociale medier. Med brugere, der tilbringer størstedelen af deres tid på Spotify med at lytte til, men ikke se annoncerne. Det er derfor vigtigt at mærker skaber indhold, der ikke blot er uimodståeligt, men tilstrækkelig alsidigt til at blive forstået i en række forskellige formater.

” Branded Moments ” skal efter sigende lanceres fuldt ud på udvalgte markeder først i 2017. Prisen for ” Branded Moments ” annoncer er endnu ikke blevet offentliggjort.

Vil du høre mere om mulighederne, er du velkommen til at kontakte Kamilla Glenstrup, Senior Digital Account Manager, Digitalt Bureau, Mindshare